Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-09, 19:44   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick

Jeg prøvde ikke å være frekk hvis det var det du trodde, jeg skjønte oppriktig ikke helt hva du mente. For hvis du snakket om samfunnet generelt syns jeg du tok feil og forenklet veldig, og hvis du snakket om politiet så lurte jeg på hva den tilpasningen de gjorde var som "minoritetene" burde svare på.

Hvis du mener at minoritetene har krevet å få bruke hijab så blir dette også feil, så vidt jeg har skjønt så er det en politiskolestudent som har lurt på muligheten rundt dette og ingen som har krevet noe som helst. At politiet muligens bestemmer at hijab er greit er selvsagt en utstrakt hånd, mener du da at "minoritetene" da må gi noe tilbake?

Rent generelt, hvis det i det hele tatt skal være fruktbart å snakke om at minoritetene tilpasser seg mindre enn det norske samfunnet tilpasser seg dem, så er vi nødt til å bryte det ned i detaljer. Hvem er minoritetene? Er det noen grupper som tilpasser seg mindre? Hvordan infrastruktur og samfunn kommer de fra? Er det strukturer i det norske samfunnet som gjør det vanskeligere for noen grupper å tilpasse seg enn andre? Er det norske samfunnet mer fiendtlig/vennlig innstilt til visse grupper? Hvordan rapporterer media? Hva baseres inntrykket på?

Først når dette er analysert og forstått kan man si om et slikt utsagt har noe som helst grobunn i virkeligheten eller ikke.

Bakgrunnen for at denne saken har kommet opp i det hele tatt synes jeg strengt tatt ikke er interessant, om det skyldes en forespørsel fra en potensiell søker, en byråkrat som har lite å gjøre eller det kommer av påtrykk fra minoritetsgrupper.

Det som har betydning er det som har kommet frem etter at saken ble tatt opp. Kanskje tenkte fru Killengren og hr. Storberget at dette var en ganske enkel sak som ville skli rett gjennom systemet uten problemer, men når de nå kryper til korset, tyder det på at de har endret oppfatningen sin.

Denne saken har utløst en stor samfunnsdebatt, og det er jo der de forskjellige interessegruppene har kommet på banen og mer eller mindre krever at det skal bli lov å bruke hijab til politiuniformen. Som konservativ muslim kan det også være andre elementer i politiutdannelsen som oppleves som problemfylt, og ved å endre uniformsregelverket åpner man også for at det må gjøres ytterligere tilpasninger. En muslimsk politiskolestudent uttaler følgende til rights.no:

Sitat:

- Jeg kjenner ikke denne kvinnen, men jeg vet jo fra det muslimske miljøet at som regel er de som bruker hijab mer konservative muslimer enn mange andre. Det kan jo også bety at hun vil få problemer med menn. Hva skal hun for eksempel gjøre under opptaksprøven? Ett av opptakskravene er 100 meter svømming, 75 meter rygg og 25 meter bryst. Skal hun være ikledd ”svømmehijab” – og kreve at det bare er kvinner tilstede? Og hvordan har hun tenkt å trene på arrestasjonsteknikk? Den er hva jeg vil betegne som veldig intim, du ligger på bakken og har partneren din enten under deg eller oppå deg. Skal hun vente til det er en kvinnelig student ledig? Ut fra min erfaring vil det være umulig, og dermed kan det fort oppstå nye krav og tilrettelegginger.

Når det gjelder dette med tilpasning, kan jeg ikke akkurat fremlegge "beviser" i den forstand du søker. Min oppfatning og det jeg har lært og hørt om Islam, er at de følger et levesett som er ganske ufravikelig. Vår kultur er mer fleksibel og valgene flere, og på den måten ender vi opp med å gi mer enn vi tar. Det at en kvinne må bruke hijab, også når hun er på jobb i politiet, forteller oss at hun muligens er en konservativ muslim og at det derfor kan bli vanskelig for henne å utføre enkelte tjenestehandlinger som er underlagt politiet.

Jeg klarte altså ikke å komme med noen beviser, men du har kanskje noen som støtter opp denne påstanden?:

Opprinnelig lagt inn av Glitterchick

Politiet slik det er i dag oppfattes ikke som nøytralt av veldig mange. De oppfattes ofte som høyrevridde bondesønner uten kjennskap til bymiljøer og andres kultur (det er ikke nødvendigvis min oppfatning, bare så det er sagt).

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:35.