Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lar vi alder begrense oss for mye?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-09, 21:09   #30
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

for de som er ordentlig unge, så er jeg faktisk ganske gammel, selv om jeg selv ikke opplever meg som gammel. Man kan i mange sammenhenger føle seg som "nesten jevnaldrende" med tyveåringer når man er førti, og det er helt greit, men man kan jo likevel være oppegående nok til å forstå at de ikke nødvendigvis ser det helt på samme måte.

Ja, det er helt sikkert. Husker da jeg selv var 20 og bodde på hybelhus sammen med en som fyllte 24 - husker jeg syntes hun var veldig gammel.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

DER sa du det. Akkurat sånn. Jeg tror det var derfor jeg begynte å røske tak i alt som ikke var som det skulle være, alt jeg faktisk kan påvirke og gjøre noe med fortsatt, alt som ikke er låst. Hjelpes, så forutsigbar jeg er.

Dette synes jeg er veldig viktig. Og det er litt slike ting jeg hadde i tankene da jeg startet denne tråden - plasserer vi oss ikke i litt for trange båser? Jeg tror det er veldig viktig å virkelig kjenne at man er i utvikling livet igjennom, ikke forvante at man må stagnere på et tidspunkt. Endring og nye muligheter har man livet igjennom. Stadig nye ting å oppdage, lære, gjøre , kose seg med!

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Generasjonen over oss fikk barn tidlig ja. Men besteforeldregenerasjonen gjorde ikke det, fordi de brukte mye lenger tid på å få ordnet økonomi nok til å forsørge familien sin. Både mine og mannen min sine besteforeldre fikk første barn etter de var 30, og det gjaldt tilogmed mine farforeldre som var i overklassen.

Og eldre mødre over 40 år er heller ingen nymotens greie, de fleste kvinner før prevensjon ble vanlig fikk barn etter 40 år. I grenda der mor vokste opp fikk alle de 7-8 nærmeste gårdskonene flere barn etter de var 40.

Ja dette har jeg tenkt litt på også. Dette med at kvinner får barn senere enn for et par-tre tiår tilbake blir gjerne framstilt som noe nymotens tull og tøys som man bør slutte med og "ta til vettet", på en måte. Men det er jo akkurat som du sier, Esme - tidligere var det jo vanlig å få barn så lenge man var fruktbar.

I går kveld tok jeg forresten en sjefsbeslutning - når jeg ønsker meg et barn til så veldig, skal jeg kaste alle negative tanker på båten og GO FOR IT! Eggløsningstester kjøpes inn i morgen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:43.