Sier dere jente- og guttefarger?
Gidder ikke lage poll, men kan forklare kort hva jeg mener. Jeg synes det er helt merkelig at voknse mennesker deler fargene inn i disse to snevre kategoriene, og jeg synes det er helt absurd at enkelte ikke takler å kle gutten sin i rødt fordi det er for "jentete".
Jeg har sett bilder fra min lykkelige barndom hvor broren min er kledd i både rosa, rødt, gult og lilla. Blonder også. Så hva har skjedd? Er vi glad og fornøyd over å være ferdige med the (not so) good old days, eller synes vi at det har gått for langt, og at rosa kunne gjort seg på en gutt også? Min eldste er veldig klar på hva som er jentefarge og hva som er guttefarge, og det har hun ikke lært hjemme. I butikken måtte jeg nesten sloss med en ekspeditør som mente at den grønne vesten var en guttevest og ikke passende for min lille pike. 
Jeg kaller det farger, intet mer, intet mindre, og selv om jeg er helt for å la ungene velge selv, (jeg ville med andre ord ikke tvinge rosa på gutten min som er gammel nok til å bestemme selv), men jeg er misfornøyd med at hans "misfornøydhet" ikke kommer fra ham selv, men fra det han har hørt av oss voksne.
|