Sv: Plikt tiø å jobbe?
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Jeg synes ikke man bør jobbe så lenge man ikke misbruker offentlige ordninger for å få råd til å la være.
Enig.
Jeg skrev visst noe om plikter og rettigheter i "uærlig"- tråden. Vil bare presisere at jeg ikke mente at man har en plikt til å jobbe, så lenge man kan klarer seg selv. Med plikt mente jeg mer slike ting som å gjøre det man er i stand til selv for å bedre sin egen livssituasjon. Enkle ting som å gi beskjed til arbeidsgiver at man faktisk kan gjøre noe av jobben, og ikke automatisk tar imot sykemelding for en mnd uten at man trenger det. Plikt til å oppgi at man nå har samboer hvis man mottar penger for å være alene med barn. Slike ting. Det blir lett mye snakk om ting man har krav og rett på synes jeg, og så har noen en tendens til å glemme at det også finnes en del pikter knyttet til velferdsgodene våre.
Jeg tror nok jeg hadde fortsatt i jobben min om jeg hadde vunnet i Lotto. Ikke fordi jeg ville følt det som en plikt, men fordi jeg trives i den og føler at jeg gjør noe samfunnsnyttig ved å jobbe. (Det betyr likevel ikke at jeg synes lottovinnere som sier opp jobben sin, er tåpelige.)
|