Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 14:24   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?

Jeg synes ikke det er forkastelig men jeg lurer på hva som vil skje i fremtiden med den utviklingen vi har nå ("helsebudsjettet i Norge er jo sinnsykt høyt i forhold til andre land vi kan sammenlikne oss med). Vi er vel snart ved et punkt der staten må begynne å sortere hva slags behandling som skal gå over det offentlige og hva som skal betales ut av egen lomme. Dette tror jeg må skje ganske snart, jeg tror ikke staten Norge på lang sikt kan fortsette å pøse inn like mye penger hvert år hvis vi tenker langt frem i tid.

Det er jo flere, som f.eks Inge Lønning som tar til orde for at det ikke er Staten Norge som skal betale for IVF. Ufrivililg barneløshet er i følge han, ikke et helseproblem så det bør folk selv ta ansvar for og betale ut av egen lomme. Jeg må si jeg blir ille berørt når jeg tenker på at han bruker ufrivillige barneløse som eksempel på en gruppe i samfunnet som skal betale for sin behandling av egen lomme. Da tenker jeg at alle fleskemager, hengepupper og "heng" fra fødsler selvfølgelig burde betales ut av egen lomme først.
For hvor går grensen? Hvilke hensyn skal man ta? Samfunnets hensyn, økonomiske? Hvorfor skal eldre mennesker få nye hofter mens kvinner med kvinnesykdom ikke skal få nødvendig behandling av det offentlige for å kunne få barn? (nok et kjipt eksempel som illustrasjon på problemet)

Jeg er ikke tilhenger av gradering av hvem og hva som skal behandles men tror det vil komme etterhver, ganske snart til og med. Og da merker jeg at jeg personlig mener at medisinsk estetisk behandling kommer lang bak i rekken av det jeg mener burde prioriteres. Når det er sagt så er det da ikke snakk om medfødte synlige handicap men da heller "fett" og "heng" operasjoner som det offentlige dekker.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:06.