Sv: Å ikke bruke barnets fornavn
Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.
Jeg vet jo av noen som gjør det, og der er det f.eks slik at barnet er oppkalt etter sin foreldre og besteforeldre og at mellomnavnet da blir brukt slik at det ikke skal være tre med samme navn.

Vi bruker stort sett bare navn nr. 2 av de grunnene nevnt over her av Bauche. Det blir for mange "Ole" (la oss si han heter Ole Johan)og forholde seg til om vi skulle brukt det første navnet. I tillegg var det helt uaktuellt fra samboer sin side å bare kalle ham "Johan"(som var "mitt" navnevalg) all den tid de har hett Ole i mange generasjoner. Så da er å bare kalle ham Johan ett kompromiss. Han heter egentlig Ole Johan. Vi rundt ham sier Johan og de som vil kan si Ole Johan.
Men bare Ole, det heter han ikke *totalt navneforvirret*
Men at dette på noen måte skulle være sårt kan jeg ikke forstå. Han kan jo selv velge hvilke navn han vil bruke. Har aldri opplevd at folk med dobbeltnavn har syntes at det er sårt at bare det ene blir brukt. Faktisk har jeg mere inntrykk av at folk synes det er mere praktisk å bruke bare ett navn.
Poenget med å gi to navn for vår del, var for å følge en lang tradisjon i min samboers familie, samtidig som jeg fikk ha noe å si også.