Sv: Valget og barn med funksjonshemming
Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.
Jeg vet at det ikke er spesifisert mer enn det, men det gjelder jo også for de kommunale. Regelverket er jo det samme. Grunnen til at jeg spør, er fordi sist jeg hørte om barnehager som ikke klarte å dekke opp med pedagoger her, var to kommunale barnehager (det var ingen søkere til stillingene).
For meg blir det litt ensidig å antyde at dette er et problem som oppstår bare i de private barnehagene, når de har den samme loven å forholde seg til (uansett hva loven sier).
Jeg påstår ikke at det kun er i private. Men om det er sånn at folk driver barnehage, og har en plan om å tjene litt på det, så må de nok i større grad tenke økonomi på en annen måte enn kanskje de kommunale må gjøre. Feks ved å droppe vikar de første to ukene. Vikarbruk er et stort sluk økonomisk for barnehagene.
Kommuner kan også lage egne retningslinjer på antall, som feks min kommune, som (heldigvis!) fortsatt har det sånn at det skal være 3 x 100 % pr avdeling i de kommunale barnehagene. Og det er over det mange har. Ofte er det 2,75 %.