Sv: Skyr i Norge?
Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
På ingen måte. Tenk dere den deiligste fyldigste jogurten dere noen gang har smakt, og så ganger dere med 10. Det er det nærmeste jeg kan beskrive skyr.
Dette med fyldighet er jeg sterkt uenig i. For meg blir melkeprodukter fyldigere jo mer fett de inneholder, og skyr er jo på det nærmeste fettfritt. Mettende ja, men fyldig smak: nei.
Aspartamen gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe mer norsk skyr enn det ene begeret jeg kjøpte for å smake. Skyr på Island derimot, dét var godt, det.
Opprinnelig lagt inn av sykkelpappa, her.
Ikke godt å si. Hvis den er pasteurisert kan det bli et problem, men som oftest er ikke produktet stabilt hvis ikke bakteriene lever, så det burde være aktiv bakteriekultur der. Og hvis du blander ut en teskje i en halvliter melk vil eventuelle vekstinhibitorer være så utblandet at de ikke har særlig mye effekt.
Det kan selvfølhelig forekomme andre bakterier, men hvis konsistens og lukt/smak er særlig anderledes enn originalproduktet ville jeg ikke risikert å spise den, men det kan være verdt et forsøk.
Dette var ny info for meg. Jeg trodde bakteriekulturene stort sett var døde, jeg. Betyr det at jeg kan lage jogurt på mitt eget kjøkken? 
Jeg har dyrket opp tjukkmelk på kjøkkenbenken, med utgangspunkt i Røros økologiske tjukkmelk. Det tar et døgns tid. Jeg bruker helmelk for å få litt fylde. Ulempen med tjukkmeld (vi kalte det tettemelk da jeg var barn) er at den har en litt slimete konsistens, så den fremstår ikke så lekker visuelt. Men godt er det.
Edit: her hadde det kommet noen svar mens jeg skrev ser jeg.
|