Sv: Må si jeg blir litt bekymret (influensa)
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Nå sitter jeg og surfer mens jeg ser på noe annet og sjekker ikke, men var det ikke hun Andersen på Ullevål som hadde invendninger mot vaksinen? Er det hun du tenker på?
For etter det jeg leser av innvendinger hos respekterte fagfolk så går det mest på at de synes at gravide f.eks skal kunne få vaksine uten tilsetningsstoffer, men ikke at de mener at om valget er vaksine med tilsetningsstoffer versus ikke vaksiner, så er det riktig risikovurdering å la være å vaksinere seg i det hele tatt.
Ja, det er vel først og fremst smitteoverlege Bjørg Marit Andersen på Ullevål som mener risikopersoner bør vaksineres men ikke med Pandemrix. Hun sier følgende til Dagsavisen i dag
"Jeg anbefaler vaksinasjon av gravide dersom vi nå får en oppblomstring av svineinfluensa. Men jeg anbefaler ikke Pandemrix. Helsemyndighetene bør umiddelbart skaffe til veie en av de andre vaksinene. Dette burde også gjelde befolkningen som helhet". Dagsavisen siterer forøvrig fra Dagens Medisin.
Det er også i denne artikkelen at det står at skvalen ikke er tillatt engang i vaksiner i USA, derfor har de denne vaksinen som er fri for disse stoffene.
Så hvorfor kjøpte Norge Pandemrix hvis det var tilgjenglig vaksine uten kvikksølv og skvalen? Det kan jo ikke være pga tilgjenglighet hvis et land som USA skaffet seg den rene vaksinen som Andersen snakker om.
Esme - jeg føler at det er litt urettferdig å spørre deg siden du er "fagperson" selv men går det an å spørre hva du tenker om at Smitteoverlegen på Ullevål går ut offentlig med råd og anbefalinger som er stikk i strid med Folkehelsen? Det skal da ganske mye til før en person i hennes stillig gjør noe sånt?