Parfymeforbud på offentlige kontorer?
Jeg er jo en av de som er såpass allergisk mot parfyme at det kan bli kritisk. Uansett er det slik at jeg får kraftige astmaanfall når jeg er i kontakt med ulike parfymer. Enten det er duftlys seksjonen på Ikea, eller jeg går forbi et parfymeri. Det er lenge siden jeg har vært inne på et parfymeri eller en såpebutikk, butikker som selger lys og sånne ting besøker jeg heller ikke fordi det gjør meg sy. Sånt er jo helt greit, det som ikke er greit er at jeg blir syk på offentlige kontorer.
Sitter jeg på venterommet til en lege, en tannlege, et sykehus eller hos NAV så vil jeg faktisk bli syk fordi det er såpass mye parfyme i luften. Dette er offentlige steder som jeg ikke kan velge bort og det er dermed jeg tenker at dette må jo gjelde flere enn meg. For det er mange kronisk lungesyke som reagerer på parfyme. Hvorfor er det så vanskelig å få et forbud på slike steder? Er det så banalt at mennesker ikke ønsker å ta hensyn til de som blir alvorlig syke av parfymeringen fordi det er så viktig for dem å lukte godt?
|