|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg jobbet en periode på et kontor der det hang en lapp om at noen reagerte på parfyme. Jeg fulgte selvsagt oppfordringen, men oppdaget til min store overaskelse at mange av de "gamle" ikke gjorde det. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Min mor er som deg, Skvetten, og det har ført til at jeg i svært liten grad bruker parfyme. I mitt eget hjem tar jeg dog ikke like tore hensyn, annet enn når mamma skal komme (de bor 35 mil unna, så jeg vet om det når de kommer) Jeg sørger derfor for å ha parfymefri såpe på gjestetoalettet, vasker huset med mopp uten såpe før de kommer (eller lufter veldig godt ut om jeg trenger noe mer enn vann på noen av juniors matflekker) etc. Generelt har jeg etter at jeg fikk barn parfymefritt vaskemiddel også, før når jeg brukte lett parfymert vaskemiddel vasket jeg altid gjesteengetøyet parfymefritt når de skulle komme.
|
|
|
#23 |
|
Helt konge
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Det er nok uvitenhet. Jeg reagerer selv på en del parfymer og ikke minst på duftlys og slikt. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Har laget seg en tittel
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Tror også det er mye mangel på kunnskap. Jeg hadde ikke vært klar over denne problemstillingen hadde det ikke vært for at min mor sliter med det samme som deg. Jeg tar hensyn og bruker så å si aldri parfyme lenger.
|
|
|
#25 |
|
A friend with benefits
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg har alltid brukt litt parfyme, men ikke når jeg har små barn. Nå bruker jeg kun parfyme om jeg skal ut/på fest etc. Jeg har en venninne som er her minst en gang i uken. Hun bruker sterk og tung parfyme, som henger igjen i puter/tepper i dagesvis etterpå, det er veldig ubehagelig. :urk: Og nei, Carolin, det er ikke deg.
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Det er ingen tvil om at det er bedre at folk går ut og røyker og lukter litt når de kommer inn igjen, enn om de røyker ved bordet. Jeg er veldig lei av at man blander sammen ting når denne diskusjonen kommer opp. |
|
|
|
#27 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Mange tenker seg nok ikke om, selv om noen også føler at de må ha parfyme og vil ta de tille opp hvis de ikke får bruke det. Noen vet helelr ikke forskjell på litt parfymebruk og vandrendre parfymeriparfymebruk. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?
Bedre, men ikke bra nok. Jeg syns det er helt utrolig at folk får lov til å røyke på jobb om de jobber med mennesker. Rett og slett fordi de stinker. Det er ubehagelig og ekkelt.
|
|
|
#29 |
|
Passiv
|
Joda, det gjelder over hele fjøla for mitt vedkommende men parfyme av den typen som sprayes/splasjes på er det jeg reagerer aller sterkest på. Når det kommer til deo er alle typer deo fra parfymerier noe jeg reagerer på. Her i heimen er det parfymefritt. Det er ikke en gang skyllemiddel i heimen, langt mindre er det vaskepulver og jeg kan love at hverken jeg eller klærne mine stinker av den grunn. Det er mange alternativer for de som får så store respirasjonsproblemer som det jeg gjør.
Jeg har møtt på helsepersonell som har vært såpass parfymert at jeg har endt på intensiven istedenfor å være der jeg skulle være til en eller annen undersøkelse. Har også opplevd å bli tatt hånd om av sykepleier på oppvåkning som har vært så parfymert at jeg har blitt hastet ut derfra og rett på cpap.
Det synes jeg også. En ting er at de fleste kan ta hensyn når de skal ut å fly og lignende helt på eget initiativ. I yrkessammenheng mener jeg det bør være et minimum av hva man kan kreve.
Jeg mener på ingen måte at man kan ha et totalforbud på offentlig sted, men at de som arbeider i yrker hvor de har kontakt med mennesker burde få et forbud fra sin arbeidsgiver. Videre kunne jeg tenke meg parfymefrie soner på fly, parfymefrie teatere, opera og kino men det er utopi, så jeg holder meg heller unna slike steder i størst mulig grad i de periodene jeg er dårligst.
Jeg er helt på linje med Smilefjes her. Hun sier det så godt.
Så bra! |
|
|
|
#31 |
|
Passiv
|
Det at det er ekkelt synes jeg er et dårlig argument, for da kan man trekke inn personer med dårlig kroppslukt også. Det springende puktet mener jeg bør være at dersom de arbeider med mennesker bør det unngås fordi det er mange som blir alvorlig syk av de partiklene som sitter på en røyker etter at vedkommende har røykt. |
|
|
|
#32 |
|
Curlingkone
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg syns ansatte på offentlige kontorer, sykepleiere, og alle de som er i kontakt med mange forskjellige mennesker i løpet av en arbeidsdag burde ha parfymeforbud. Da mener jeg parfyme man sprayer på. Jeg tror ikke man kan få forbud mot å bruke parfymert såpe og deo altså. Det tror jeg rett og slett ikke er gjennomførbart.
|
|
|
#33 |
|
Retromum
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg har vært klar over parfyme problemet i flere år allerede, men det er fordi jeg jobber med regelverket for kosmetikk og kroppspleieprodukter. Jeg er ikke allergisk selv men syns flere av parfymeduftende er direkte ubehagelige. Jeg vil tro at de fleste som bruker parfyme ikke er klar over at man kan reagere allergisk på stoffer i parfymer. Det er særskilt 26 parfymestoffer som er sensitiviserende/allergifremkallende hvor det er krav om at disse merkes med egne navn på produktet. Dette fordi forbrukere som er allergiske/overfølsomme for disse stoffene skal kunne styre unna produktene. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
superbruker
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg stiller meg bak det ønsket. Jeg blir ikke på langt nær så dårlig som Skvetten. Jeg får hodepine/migrene, kvalme osv. Det er ikke gøy. Jobber man i et yrke hvor man har kontakt med andre mennesker bør man ikke bruke parfyme. Enkelt og greit.
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Det å ha parfymefrie sone er faktisk en mulighet. Det å la en forestilling være parfymefri for allergikere, eller en halv buss eller et halvt fly så hadde det både vært gjennomførbart og ikke minst hjulpet dem dette gjelder. |
|
|
|
#36 |
|
Off the map.
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Et sted å starte for de som lobbyerer må vel være å stanse parfymeprøvingen på Tax-freebutikkene. Dynge seg ned rett før man går inn i flyet.
|
|
|
#37 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg er ikke allergisk mot parfyme, men synes likevel at parfymelukt er ubehagelig. En diskret deo er ok, men folk som sprayer på seg en halv flaske stinkstoff daglig - ja, de burde fått et kurs! |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Passiv
|
Kanskje man kunne slippe å gå gjennom tax-freebutikken for å komme til flyet slik man må på Gardermoen. Jeg blir nemlig syk av det, sånn at jeg er syk allerede før jeg kommer på flyet på grunn av parfymeriet i tax-freebutikken. |
|
|
|
#39 |
|
Off the map.
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Ja jeg tenkte på det da jeg skrev det. På Gardermoen må en jo faktisk gå rett inn på parfymeavdelingen. Finnes det ingen andre lureinnganger du kan gå inn. Hvis du har legeattest e.l.?
|
|
|
#40 |
|
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Må si at jeg ikke tenker på det jeg.
|
|
![]() |
|
|