Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Bedre, men ikke bra nok. Jeg syns det er helt utrolig at folk får lov til å røyke på jobb om de jobber med mennesker. Rett og slett fordi de stinker. Det er ubehagelig og ekkelt.
Jo. Men det er en helt annen ting. Og jeg mener at det er innmari viktig å ikke dra det med inn i denne debatten. Fordi det da ikke er til å unngå at mange synes de som mener det der er snerpete, og lett lar inntrykket av snerpete smitte over på de som faktisk blir syke. De skiller ikke mellom snørr og barter. Og Skvetten ender på sykehus fordi folk ikke vil forholde seg til snerper som ikke finner seg i noe og skal regulere alt mulig liksom.
Jeg mener at for å få orden på lufta så Skvetten kan vise seg blant folk så er det helt sentralt at man skiller mellom det mange synes er feil, ekkelt, ubehagelig i en eller annen gred, lite etsetisk osv - og det som er alvorlig sykdomsfremkallende. Det er ikke fordi røyk lukter vondt vi har en røykelov. Det er fordi passiv røyking gir kreft.
På samme måte er det ikke fordi mange har preferanser for eller mot å like parfymelukt vi må løse problemet med parfyme. Det må løses fordi noen altså blir svært syke av det.
Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.
Jeg går jo ut da, på gode dager blir jeg bare tett, hoster og harker. Desverre er de fleste dager slik at jeg blir veldig syk av å være blant andre mennesker. Jeg har innfunnet meg med at slik er det, men jeg skulle gjerne vært i teateret eller på en operapremiere, det er ting jeg er forhindret fra å være med på på grunn av sykdommen min. Julebord er også en ting jeg ikke deltar på med mindre alle som deltar er innstilt på å komme uten parfyme, som regel er de ikke det.
Jeg har jo vært på show i Spektrum med Skvetten. Som hun stilte opp på rett og slett fordi hun elsker unger - og til tross for at hun blir utrolig syk.
Jeg summerer kort - hun ble utrolig syk. Jeg tror ikke hun fikk friskt oksygen inn i blodet i det hele tatt på slutten der. Og hele Spektrum var altså tjukt i lufta av luktstoffer. Det er utrolig unødvendig.
Jeg tror at om man klarer å danne en opinion hvor det anses som ufint å parfymere seg i folkemengder så kan man endre dette. På samme måte som røyk har gått fra sexy til lavstatus. Det tror jeg er veien å gå.
|