Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-09, 15:01   #61
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Jeg har sett noen få respirasjonssvikt, og min mor har KOLS og jeg ser henne slite enormt med pusten, spesielt når hun blir utsatt for sterk røyk (feks. fra stekeos) og annet. Så jeg vet hvor grusomt det ser ut. Jeg prøvde ikke å sammenligne, det var bare et svar til det Inagh skrev, og det at jeg seriøst mener det burde bli røykeforbud i barnehager, skoler og lignende. Men det passer vel bedre i en annen tråd, sorry.

Gammel 03-11-09, 15:02   #62
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er vel generelt ikke "veldig vanlig" å reagere så sterkt som Skvetten på parfyme heller. Vi snakker om små grupper. Spørsmålet er i hvilken grad flertallet av befolkningen skal innrette seg på små gruppers premisser, og hvorvidt alle små grupper skal vektlegges, eller bare noen få.

Jeg vet om mennesker som reagerer svært kraftig på sigarettrøyk, og som kan bli svært syk av å sitte på bussen ved siden av en som har stått og røkt på holdeplassen.

Jeg vet også om ett menneske som er så allergisk mot hest at han kan få allergisk sjokk bare av å oppholde seg i samme rom som en som har vært borti en hest.

Mange er de ikke, nei. Men uansett handler dette også om sykdom, ikke om "lukter vondt og er ekkelt". Jeg skjønner at det for trådens del og for teambuildingen på forum er bra å støtte Skvettens problem, men det blir rimelig snevert hvis man ikke samtidig kan diskutere andre varianter av ekstrem allergi.

De trenger ikke ha røykt en gang, de må bare være innrøykt, det holder det. Som regel er det lettere å unngå en røyker fordi man kan flytte seg så langt bort som mulig, parfyme derimot er det langt verre å flytte seg bort fra fordi alle bruker det.

Selv synes jeg det er lettere å unngå situasjoner hvor det er røykere enn hvor det er parfymebrukere. På fly, tog, buss, bane eller trikk og i bil er det færre innrøykte enn parfymerte, det er lettere å unngå selv om jeg også har opplevd å gå i knestående på offentlig transport på grunn av innrøyke mennesker.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:04   #63
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har sett noen få respirasjonssvikt, og min mor har KOLS og jeg ser henne slite enormt med pusten, spesielt når hun blir utsatt for sterk røyk (feks. fra stekeos) og annet. Så jeg vet hvor grusomt det ser ut. Jeg prøvde ikke å sammenligne, det var bare et svar til det Inagh skrev, og det at jeg seriøst mener det burde bli røykeforbud i barnehager, skoler og lignende. Men det passer vel bedre i en annen tråd, sorry.

Det er jo vel og bra, men dette med røyking er såpass sterkt regulert at det er lettere å unngå. Jeg vil anta at din mor dermed reagerer på parfyme også slik at du skjønner hvor mye større det problemet er.

Selv unngår jeg gatekjøkken, kebabsjapper, lekre restauranter med store åpne kjøkken og ikke minst jeg unngår mat som oser hjemme.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:05   #64
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det at det er ekkelt synes jeg er et dårlig argument, for da kan man trekke inn personer med dårlig kroppslukt også. Det springende puktet mener jeg bør være at dersom de arbeider med mennesker bør det unngås fordi det er mange som blir alvorlig syk av de partiklene som sitter på en røyker etter at vedkommende har røykt.

Visst er det ikke et dårlig argument. Som gravid, f.eks. kan jeg finne på å spy av røykelukt og det hender fremdeles jeg brekker meg. At folk kan bli syke er nå en ting, men jeg syns nå det er helt og totalt på trynet at du mener at f.eks. ungene skal komme hjem fra barnehagen og lukte røyk fordi de har koset med røykere. Hvorfor i all verden skal man akseptere det mer enn andre? Det er en uting.

Og såvidt jeg vet så smitter ikke dårlig kroppslukt av.

Gammel 03-11-09, 15:08   #65
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

De trenger ikke ha røykt en gang, de må bare være innrøykt, det holder det. Som regel er det lettere å unngå en røyker fordi man kan flytte seg så langt bort som mulig, parfyme derimot er det langt verre å flytte seg bort fra fordi alle bruker det.

Selv synes jeg det er lettere å unngå situasjoner hvor det er røykere enn hvor det er parfymebrukere. På fly, tog, buss, bane eller trikk og i bil er det færre innrøykte enn parfymerte, det er lettere å unngå selv om jeg også har opplevd å gå i knestående på offentlig transport på grunn av innrøyke mennesker.

Men du reagerer på røyk også?

Jeg ser poenget, at fordi røyking er så regulert som det er, så er det tross alt lettere å holde seg unna.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:08   #66
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Visst er det ikke et dårlig argument. Som gravid, f.eks. kan jeg finne på å spy av røykelukt og det hender fremdeles jeg brekker meg. At folk kan bli syke er nå en ting, men jeg syns nå det er helt og totalt på trynet at du mener at f.eks. ungene skal komme hjem fra barnehagen og lukte røyk fordi de har koset med røykere. Hvorfor i all verden skal man akseptere det mer enn andre? Det er en uting.

Og såvidt jeg vet så smitter ikke dårlig kroppslukt av.

Nå har jeg aldri sagt eller ment det, Sitron. Det jeg har sagt er at det er stor forskjell på ubehag og på å bli potensielt livstruende syk.

At barnehageansatte røyker rundt barna blir en annen diskusjon.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:10   #67
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men du reagerer på røyk også?

Jeg ser poenget, at fordi røyking er så regulert som det er, så er det tross alt lettere å holde seg unna.

Jeg får respirasjonssvikt av det også, kan ikke sitte ute en sommerdag på kafe fordi det er så mye røyk der for eksempel. Får problemer når jeg skal inn på et kjøpesenter eller står og venter på tog eller buss.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:11   #68
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt er det en forskjell, men jeg ser ingen grunn i det hele tatt til at det ene skal utelukke det andre. Ting som fører til ubehag for andre blant mennesker som jobber i forhold til mennesker, bør unngås. Er du altså ikke enig i det?

Gammel 03-11-09, 15:15   #69
Skvetten
Passiv

Standard

Selvsagt er det en forskjell, men jeg ser ingen grunn i det hele tatt til at det ene skal utelukke det andre. Ting som fører til ubehag for andre blant mennesker som jobber i forhold til mennesker, bør unngås. Er du altså ikke enig i det?

Det er igjen forskjell på ubehag og sykdom. Dersom alt som andre oppfatter som ubehagelig skal reguleres får vi litt av en jobb. Anser det ikke som nødvendig med forbud mot vond kroppslukt eller annet som er ubehagelig.

Når det kommer til mennesker i offentlige stillinger er det allerede regulering på dette med røyking. Så er det opp til deg som forelder å sørge for at tjenestestedet dine barn er på får et forbud, for det er opp til tjenestestedet. Det er allerede et forbud når det gjelder røyking på offentlig sted.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:15   #70
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sånn for ordens skyld så smitter definitivt kroppslukt av.

Jeg har ikke opplevd noensinne at et barn har kommet fra barnehagen luktende av røyk etter at de ansatte har tatt i det. Men jo - når jeg tenker over det så luktet det røyk av babyen min da mora mi hadde hatt ham på fanget. Hun røyker da åtti om dagen og har gjort det mer eller mindre alltid. De fleste røykere er ikke der altså. Han jeg bor med røyker. Jeg røyker ikke. Det lukter røyk et minutt eller tre etter en røyk, så er det over. Jeg tror han er en nokså normal røyker.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:20   #71
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd å måtte kle av ungene, dusje dem og dumpe klær i kjelleren fordi det luktet røyk av dem, etter at de hadde vært på besøk hos noen som til vanlig røkte inne. (De gikk takk og lov ut og røkte mens ungene var der.) Heldigvis bare plagsomt for vår del, da ingen av oss reagerer med allergi på røyk, men jeg har kjent mennesker som ville blitt veldig syke i en slik situasjon.

Skjønner likevel det blir en diskusjon på sidelinjen - for hadde en av oss potensielt blitt alvorlig syk av røyklukt, ja så hadde vi aldri sendt ungene på besøk hos de menneskene. Så, det er nok til en viss grad enklere å gardere seg mot røyk enn mot parfyme, for som det blir sagt - det er ikke mange som tenker over hvor syk man kan bli av at "jeg bare har på litt godlukt."

:sendte gubben i dusjen første gang jeg overnattet hos ham, da han kom opp i senga og hadde tatt godt med godlukt på først:

Gammel 03-11-09, 15:23   #72
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er igjen forskjell på ubehag og sykdom. Dersom alt som andre oppfatter som ubehagelig skal reguleres får vi litt av en jobb. Anser det ikke som nødvendig med forbud mot vond kroppslukt eller annet som er ubehagelig.

Når det kommer til mennesker i offentlige stillinger er det allerede regulering på dette med røyking. Så er det opp til deg som forelder å sørge for at tjenestestedet dine barn er på får et forbud, for det er opp til tjenestestedet. Det er allerede et forbud når det gjelder røyking på offentlig sted.

Du anser det altså som helt greit at man dynger seg med parfyme og røyk som f.eks. sykepleier, siden man tross alt ikke blir sykere av at de gjør det? Snakk om å være navlebeskuende.

Gammel 03-11-09, 15:26   #73
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du anser det altså som helt greit at man dynger seg med parfyme og røyk som f.eks. sykepleier, siden man tross alt ikke blir sykere av at de gjør det? Snakk om å være navlebeskuende.

Øh?
Nå kom vel hele tråden i gang fordi Skvett lurte på om vi ikke kunne forby parfyme på offentlige kontorer, det gjelder jo da sykepleiere også vil jeg tro?

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:28   #74
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sykepleiere og dess like bør absolutt ha et totalforbud mot både parfyme og det å røyke i arbeidstiden, enkelt og greit. Når man er sjuk, trenger man ikke ekstra ubehageligheter i tillegg. :enkel sjel:

Gammel 03-11-09, 15:31   #75
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg har allerede sagt at det bør være et forbud for mennesker som jobber i det offentlige rom der de arbeider med mennesker. Det er allerede et forbud mot røyking på offentlig sted, det er opp til hvert enkelt tjenestested å legge ned forbud ovenfor sine ansatte. Når du nevner dine barn som lukter røyk så er det noe helt annet enn å bli syk av det. Som jeg skriver er det i et slikt tilfelle opp til foreldrene å presse på ledelsen for å få et forbud. Det er ingen forbud når det gjelder parfyme på offentlig sted, dermed er det kun noen få lungeavdelinger i dette landet som har slike forbud på røyk og parfyme.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med utsagnet ditt eller om du har lest hva jeg har skrevet tidligere. Det at noen føler ubehag ved lukten er ikke det samme som å bli syk av det, men om du hadde forsøkt respirasjonssvikt en gang ville du nok skjønt litt mer om hvorfor det er viktig for alvorlig lungesyke med et slikt forbud.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:35   #76
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg har allerede sagt at det bør være et forbud for mennesker som jobber i det offentlige rom der de arbeider med mennesker.

Og jeg sa nøyaktig det samme. Men likevel følte du for å kommentere. Jeg har full forståelse for at enkelte mennesker blir alvorlig syke. Men hele denne "det er ett fett med deg" holdningen som du fremviser her fordi enkelte ikke blir syke er ikke bra.

Gammel 03-11-09, 15:38   #77
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og jeg sa nøyaktig det samme. Men likevel følte du for å kommentere. Jeg har full forståelse for at enkelte mennesker blir alvorlig syke. Men hele denne "det er ett fett med deg" holdningen som du fremviser her fordi enkelte ikke blir syke er ikke bra.

:signerer:

Sist redigert av Slettet bruker : 21-02-10 kl 17:04. Årsak: Ny viten
  Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 15:42   #78
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg forstår ikke hvorfor fokuset simpelthen kan være at det medfører problemer for mennesker i større eller mindre grad. Og gjerne bruke eksempler fra de som blir virkelig dårlige.

Gammel 03-11-09, 15:43   #79
Skvetten
Passiv

Standard

Nå leser du ord jeg ikke skriver og tillegger meg meninger jeg ikke har. Det at du ikke ser forskjellen på ubehag og alvorlig sykdom får stå på din egen kappe. Selv tar jeg alle de hensyn jeg kan ta og forventer ikke at de med små barn skal la være å skifte på ungene sine på et toalett jeg befinner meg på bare fordi jeg jeg blir kvalm og brekker meg av bæsjelukt. Bare sånn at det er sagt, det at du velger å lese meg som en navlebeskuende egoist er ditt valg.

Denne tråden handlet i grunnen om at jeg så gjerne kunne ønske at vi som er alvorlig lungesyke kunne bevege oss i en større del av det offentlige rom uten å bli syke rett og slett. Den handler ikke om ubehag men om det at mennesker blir syke av andres parfymebruk.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 16:02   #80
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar at du er morsom på min bekostning, så hvorfor ikke hive på en litt ekkel smiley?

:ikke i humør til morsomheter om pusteproblemer:

Hva om jeg hiver på en nusselig smiley?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Tåler du gulp? Jeg lukter litt gulp for tiden.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:37.