|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg har sett noen få respirasjonssvikt, og min mor har KOLS og jeg ser henne slite enormt med pusten, spesielt når hun blir utsatt for sterk røyk (feks. fra stekeos) og annet. Så jeg vet hvor grusomt det ser ut. Jeg prøvde ikke å sammenligne, det var bare et svar til det Inagh skrev, og det at jeg seriøst mener det burde bli røykeforbud i barnehager, skoler og lignende. Men det passer vel bedre i en annen tråd, sorry.
|
|
|
#62 |
|
Passiv
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?
De trenger ikke ha røykt en gang, de må bare være innrøykt, det holder det. Som regel er det lettere å unngå en røyker fordi man kan flytte seg så langt bort som mulig, parfyme derimot er det langt verre å flytte seg bort fra fordi alle bruker det. |
|
|
|
#63 |
|
Passiv
|
Det er jo vel og bra, men dette med røyking er såpass sterkt regulert at det er lettere å unngå. Jeg vil anta at din mor dermed reagerer på parfyme også slik at du skjønner hvor mye større det problemet er. |
|
|
|
#64 |
|
Absolut ateist
|
Visst er det ikke et dårlig argument. Som gravid, f.eks. kan jeg finne på å spy av røykelukt og det hender fremdeles jeg brekker meg. At folk kan bli syke er nå en ting, men jeg syns nå det er helt og totalt på trynet at du mener at f.eks. ungene skal komme hjem fra barnehagen og lukte røyk fordi de har koset med røykere. Hvorfor i all verden skal man akseptere det mer enn andre? Det er en uting.
|
|
|
#65 |
|
Ustabil
|
Men du reagerer på røyk også? |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Passiv
|
Nå har jeg aldri sagt eller ment det, Sitron. Det jeg har sagt er at det er stor forskjell på ubehag og på å bli potensielt livstruende syk. |
|
|
|
#67 |
|
Passiv
|
Jeg får respirasjonssvikt av det også, kan ikke sitte ute en sommerdag på kafe fordi det er så mye røyk der for eksempel. Får problemer når jeg skal inn på et kjøpesenter eller står og venter på tog eller buss. |
|
|
|
#68 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Selvsagt er det en forskjell, men jeg ser ingen grunn i det hele tatt til at det ene skal utelukke det andre. Ting som fører til ubehag for andre blant mennesker som jobber i forhold til mennesker, bør unngås. Er du altså ikke enig i det?
|
|
|
#69 |
|
Passiv
|
Det er igjen forskjell på ubehag og sykdom. Dersom alt som andre oppfatter som ubehagelig skal reguleres får vi litt av en jobb. Anser det ikke som nødvendig med forbud mot vond kroppslukt eller annet som er ubehagelig. |
|
|
|
#70 |
|
Passiv
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Sånn for ordens skyld så smitter definitivt kroppslukt av. |
|
|
|
#71 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg har opplevd å måtte kle av ungene, dusje dem og dumpe klær i kjelleren fordi det luktet røyk av dem, etter at de hadde vært på besøk hos noen som til vanlig røkte inne. (De gikk takk og lov ut og røkte mens ungene var der.) Heldigvis bare plagsomt for vår del, da ingen av oss reagerer med allergi på røyk, men jeg har kjent mennesker som ville blitt veldig syke i en slik situasjon.
|
|
|
#72 |
|
Absolut ateist
|
Du anser det altså som helt greit at man dynger seg med parfyme og røyk som f.eks. sykepleier, siden man tross alt ikke blir sykere av at de gjør det? Snakk om å være navlebeskuende.
|
|
|
#73 |
|
Passiv
|
Øh? |
|
|
|
#74 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Sykepleiere og dess like bør absolutt ha et totalforbud mot både parfyme og det å røyke i arbeidstiden, enkelt og greit. Når man er sjuk, trenger man ikke ekstra ubehageligheter i tillegg. :enkel sjel:
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
Jeg har allerede sagt at det bør være et forbud for mennesker som jobber i det offentlige rom der de arbeider med mennesker. Det er allerede et forbud mot røyking på offentlig sted, det er opp til hvert enkelt tjenestested å legge ned forbud ovenfor sine ansatte. Når du nevner dine barn som lukter røyk så er det noe helt annet enn å bli syk av det. Som jeg skriver er det i et slikt tilfelle opp til foreldrene å presse på ledelsen for å få et forbud. Det er ingen forbud når det gjelder parfyme på offentlig sted, dermed er det kun noen få lungeavdelinger i dette landet som har slike forbud på røyk og parfyme. |
|
|
|
#76 |
|
Absolut ateist
|
Og jeg sa nøyaktig det samme. Men likevel følte du for å kommentere. Jeg har full forståelse for at enkelte mennesker blir alvorlig syke. Men hele denne "det er ett fett med deg" holdningen som du fremviser her fordi enkelte ikke blir syke er ikke bra.
|
|
|
#77 |
|
Passiv
|
:signerer: Sist redigert av Slettet bruker : 21-02-10 kl 17:04. Årsak: Ny viten |
|
|
|
#78 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg forstår ikke hvorfor fokuset simpelthen kan være at det medfører problemer for mennesker i større eller mindre grad. Og gjerne bruke eksempler fra de som blir virkelig dårlige.
|
|
|
#79 |
|
Passiv
|
Nå leser du ord jeg ikke skriver og tillegger meg meninger jeg ikke har. Det at du ikke ser forskjellen på ubehag og alvorlig sykdom får stå på din egen kappe. Selv tar jeg alle de hensyn jeg kan ta og forventer ikke at de med små barn skal la være å skifte på ungene sine på et toalett jeg befinner meg på bare fordi jeg jeg blir kvalm og brekker meg av bæsjelukt. Bare sånn at det er sagt, det at du velger å lese meg som en navlebeskuende egoist er ditt valg. |
|
|
|
#80 |
|
Ringskrømt
|
Hva om jeg hiver på en nusselig smiley?
|
|
|
|
![]() |
|
|