Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)
Skremmern jeg velger å ikke spekulere i hva som ligger i barnevernets begrunnelse for å sette i gang tiltak i denne spesifikke saken, heller har jeg ingen forutsetning for å vite hva foreldrene har gjort eller ikke gjort i forhold til jentas helse/overvekt.
Rent generelt mener jeg at virkelig helsefarlig overvekt kan og bør være en del av fokuset og bekymringen rundt barnet. Det er nok ikke barnevernets vurderinger alene som i så fall ligger til grunn, men spesialister som kommer med sine vurderinger (leger, psykologer og lignende). Klart dette er et sårt tema, men tro meg et barn på 11-12 år som veier 100 kg er smertelig klar over sin overvekt. Den både kjenner barnet når det prøver og henge med i fysisk lek med andre barn (og ikke klarer det) og det blir behørig påmint om hvor feit det er av barna rundt dem.
Jeg har jobbet med at par barn som var i den alderen og på den størrelsen og de hadde det jaggu ikke greit.
53 % av barnevernets innkommende bekymringsmeldiner endte med tiltak (tall fra 2005, statstisk sentralbyrå).
Jeg er glad for at så mange melder sin bekymring til barnevernet og er enda mer glad for at nesten halvparten av disse sakene var det ikke grunn til å sette i gang tiltak. Allikevel synes jeg enda flere burde melde sin bekymring til barnevernet når de observerer barn som de tror ikke får god nok omsorg i hjemmet. Dette fordi det er så mange barn som virkelig hadde trengt hjelp, men ikke får det. Vi voksne som observerer disse barna vegrer oss ofte for å ta ansvar og melde fra, det oppleves nok ubehagelig, skremmende og invaderende å melde i fra om andres livssituasjon. Mens så mange av oss vegrer oss for å påta oss den type ansvar, blir disse barna boende i en familie som ikke evner å gi dem den omsorgen de så sårt trenger.
|