|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Helt konge
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Skremmern jeg velger å ikke spekulere i hva som ligger i barnevernets begrunnelse for å sette i gang tiltak i denne spesifikke saken, heller har jeg ingen forutsetning for å vite hva foreldrene har gjort eller ikke gjort i forhold til jentas helse/overvekt. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Helt konge
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)
|
|
|
|
|
|
#123 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Jeg mener fedmeproblemet som hovedgrunn er helt greit, så lenge det er på bakgrunn av at foreldrene ikke har evnet å se, anerkjenne og prøve å løse problemet med rasjonelle tiltak. Hvis foreldrene ikke har evne til å gi et godt kosthold, men gir barnet f.eks junkfood og annen usunn mat til tross for at barnet lider under et stor fedmeproblem som igjen gir psykiske, fysiske og sosiale problemer, så er vel god nok grunn til omsorgsovertagelse. Det gjøres alltid en helhetsvurdering, men jeg ser ikke problemet med at dette er hovedgrunnen.
|
|
|
#124 |
|
Ringskrømt
|
Hvis du leser innlegget mitt ordentlig, ser du at jeg også snakker generelt, men med eksempler. Sist redigert av Skremmern : 17-01-07 kl 21:32. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Helt konge
|
Tror nok ikke det alene er god nok grunn til omsorgsovertakelse, i så fall ville man ha prøvd (mange) hjelpetiltak først. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skrev hovedgrunn, jeg kan tenke meg det er flere grunner. Selvfølgelig har de prøvd hjelpetiltak først, de har ikke bare løpt inn og bedt om overtagelse pga av at ungen er feit uten tiltak først.
|
|
|
#127 |
|
Helt konge
|
Beklager, men jeg forsto det ikke slik at du i første del snakket generelt. Du skrev "denne jentas overvekt" og da trodde jeg det var snakk om denne spesifikke saken. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Skremmern: Jeg syns du har et veldig viktig poeng her: JEG mener at det blir gjort utrolig mange feil fra helsepersonell når det gjelder barn og overvekt. Bare dette forslaget om at veiing av barn på helsekontroller for å angripe overvektsproblematikken.... Hvordan tror de DET skal hjelpe?? Det burde vært gjort mye mer tankearbeid på HVORDAN man møter barn med overvekt. Det virker faktisk som om mange tror at hvis man bare forteller dem at de er pvervektige og må spise mindre godteri og trimme mer, så skal alt løse seg.
|
|
|
#130 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Nå ser jeg at kie allerede har skrevet en del av dette, da...
|
|
|
#131 |
|
Ringskrømt
|
Ja, nettopp! |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Hvis en 12 åring veier 100 kg og det ikke foreligger dokumenter fra en lege om at det er en medisinsk årsak til dette - så er ikke det barnemishandling? |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Hva med oss som var sterkt undervektige? Selv var jeg over 180 cm og veide straks over 40 kg! Skulle barnevernet tatt meg også? |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Borte
|
|
|
|
#135 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Et annet moment. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Textrovert
|
Jeg tror nok løsningen på overveksproblematikken dessverre ikke er så enkel.
|
|
|
#137 |
|
Ustabil
|
Nåja, det er nå også en ting som de lærde strides om, da. Det er ikke sånn at man entydig mener at melk = usunt heller. Det siste jeg leste om det var faktisk at inntak av mettet fett via melkeprodukter var gunstig for forbrenningen. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Hvis man skal gjøre noe så grovt generaliserende som å henge ut EN matvare som "skyldig" i overvekt, så må det være brus. For det første får man noen helt sinnsvake mengder tomme kalorier i seg, uten i det hele tatt å oppnå noen metthetsfølelse. I tillegg forstyrrer det forbrenningen og sultfølelsen.
|
|
|
#139 |
|
Ustabil
|
Enig. Dessuten har jo markedsføringen av brus vært temmelig heftig også, så man ender jo med å TRO at Coca Cola gjør livet fullendt. |
|
|
|
![]() |
|
|