Sv: Statussymbol
Jeg forbruker også mer enn jeg burde: Vi har et for stort hus og vi har det sikkert for varmt. Vi kjører bil (vet sant og si ikke hvordan vi skulle klart oss uten...), og i dag har jeg brukt 24 000 kroner på tørketrommel, flatskjerm, dvd-spiller, videokamera, fryseskap, lyslampe og tivoli-radio. Riktignok innkjøp som har blitt utsatt opptil flere år, og nå samlet opp (jeg hater å handle), men dog....
Poenget her var ikke å si at DEN er verre enn DEN. Det er å si at det er ikke greit å forbruke bare fordi man har råd. Det er å si at vi bør ta innover oss, og prøve å leve etter den innsikten, det faktum at hver ting vi kjøper belaster miljøet. Hver kubikk vann og hver kvadratmeter hun som varmes opp koster miljøet dyrt. Og det bør vi legge inn i regnestykket hver gang vi veier for og i mot et nytt innkjøp.
Him: Angående "bedre å kjøpe norsk strøm": Nei, det er det ikke. Vi er en del av et felles nordisk og europeisk kraftmarked, gudsjelov. Det kan sammenlignes med å kaste noen kopper "rent" vann ned i en felles bøtte. Det vi forbruker er en miks av det alle produsentene på dette markedet har puttet nedi bøtta, og akkurat så rent som det miksen er. Det som påvirker miljøet er hvor mye kull- og gasskraft som blir produsert i hele europa. Og siden vannkraft er billigst å produsere og dermed "alltid" blir produsert, vil alt "ekstra" forbruk være kull og gass.