Sv: Passe på så han ikke blir homo ...
Opprinnelig lagt inn av Claire, her.
Sammenligningen ble bare litt snodig - beklager om jeg misforsto deg. Men jeg klarer ikke helt å se hvorfor homofile skal plasseres i den "annerledes-båsen". Selv om jeg skjønner at det er rent tekniske ulikheter mellom det å være homofil og heterofil.
Hvorfor var sammenligningen så snodig? Du erkjenner jo selv at det å leve i et homofilt samliv gir enkelte tekniske "ulikheter". Eller forventet du at i den grad homofili er forskjellig, så er det så altomfattende at det å sammenligne det med å være nærsynt eller å ha cøliaki, blir for banalt? Vi har alle ett eller annet som setter oss i en "bås" av annerledeshet. Det meste av det er jo helt banale ting. Selvfølgelig hadde det vært fint om homofili ikke var annerledes på noen som helst måte, men jeg tror at så lenge majoriteten alltid vil være bestående av heterofile kjernefamilier, så vil alltid familieformer som er annerledes enn normen (enten det er på bakgrunn av kjønnssammensetningen i forholdet, antall barn i familien, sammensetning av etnisitet osv osv) være litt "annerledes". Men det trenger altså ikke bety at det er noe fundamentalt annerledes, var det jeg ville frem til.
Sitron: homonegativ hadde jeg ikke hørt om før. Det var jo i grunnen et fint ord, all den tid "homofob" sikkert er veldig fremmedgjørende for folk flest, all den tid man ikke ser på seg selv som en som har ondsinnede holdninger mot homofile.