Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-10, 13:06   #11
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Diskusjonen sporer veldig av når man er på nivå hvor man ser på om mødrene kan finne på å stikke av ved termin for å ikke få keisersnitt. Det er ikke akkurat så veldig vanlig at skjer da.

Den gjør jo ikke det. I de aller fleste tilfeller vil surrogatisamarbeidet fungere flott og alt er vel og bra. Vanskelighetene med en lovregulering oppstår jo når man får de - søkte og sjeldne, for all del - tilfellene hvor samarbeidet kræsjer. Fordi det er et etisk minefelt å skulle tvangsregulere en gravid kvinnes kontroll over egen kropp og fosteret hun bærer i den.

(I tillegg har norsk lov en praksis med knapt å anse en fødende for tilregnelig under svangerskap og i to måneder etter dette - man kan f.eks ikke adoptere bort eget barn i denne perioden; det må endres skal hun kunne frasi seg foreldreansvar i et land hvor det er eviglang tradisjon for at "mor er den som føder barnet").

Jeg er ikke uenig med Sitron, ikke i det hele tatt. Jeg er dønn for at surrogati tillates og at man regulerer så godt man kan. Jeg poengterer bare at jeg tror det er mer innviklet enn forholdsvis enkle prosedyrer som å donere egg eller spermier.

Og argumentene jeg har brukt her vil fremkomme i en politisk diskusjon om surrogatilegalisering, altså. Jeg fulgte debatten om hvorvidt man skulle tillate assistert befruktning av lesbiske ganske nøye, og tro meg - det var mye høyst hypotetisk argumentasjon ute og gikk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.