Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-10, 13:46   #17
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Sitron: Siden jeg finner det langt mer fruktbart å fortsette debatten på privaten når det blir personlig/misforstått tar jeg det der i stedet for å ødelegge diskusjonen med å diskutere hvorvidt det er relevant for sakens kjerne å kverrulere over innleggene mine

For å utdype hva jeg mener med at det ikke er lov med surrogati i Norge:

For det første er det virkelig ikke lov (som i hjemmel i lov) i Norge med surrogati. Som tidligere nevnt finnes det ikke forbud mot det (kun visse typer surrogati hvor man benytter seg av embryo-/eggdonasjon - der finnes det et klart forbud), men det er heller ikke hjemlet i lov (som jo er det hele debatten går ut på). At visse former for surrogati er mulig er en vesentlig forskjell fra å si at det er lov. Dersom det hadde vært lov hadde begge parter (av de som skal overta barnet) vært sikret rettigheter til barnet før fødsel. All den tid det i Norge er fødekvinnen som blir regnet som barnets mor faller denne rettigheten bort. At den ene parten (far) blir oppført og er fullt lovlig gjør ikke prosessen surrogati lovlig siden man som sagt ikke trygger alles rettigheter.

Det er heller ikke tillatt å inseminere med annen sperm enn godkjent donors (og for å bli godkjent må man bl.a. oppfylle kriterier som at man allerede har barn, osv - i alle fall var det slik for noen år siden) eller mannens sperm. At det finnes mulighet for selvinseminasjon gir fortsatt ikke lov all den tid det 1) ikke sikrer begge parter av de kommende foreldrene rettigheter (med mindre man er enslig mann) og 2) ikke gir et reellt alternativ til flesteparten av dem som er aktuelle for denne type behandling.

All den tid surrogati omhandler hele prosessen fra befruktning til fødsel kan man dermed ikke si at det er lov selv om visse former muliggjør det (og visse former ikke er forbudt ved lov). Dette er årsaken til at jeg har debattert ut fra det ståstedet jeg har gjort all den tid den offentlige debatten går ut på å sikre alle parter og alle deler av prosessen gjennom lovgivning og dermed også rettigheter/plikter.

:Oppklarer:

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:42.