03-08-10, 13:10
|
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Oct 2006
|
Sv: Kortere skoleferie
Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.
Signerer nolo.
Jeg har jobbet som lærer i 11 år, men i år gjør jeg noe annet. Jeg har aldri hatt så mye fri noen gang, og det i en jobb der det er svært korte og mange tidsfrister og stort arbeidspress. Forskjellen er at jeg faktisk kan ta en helg fri. Jeg MÅ ikke sitte hele søndagen hver uke. Jeg trenger ikke begynne en arbeidsdag nummer to etter at ungene er i seng. Jeg kan ta meg ferie utenom skoleferiene, og jeg kan ta en langhelg hvis jeg får det til å passe inn i jobben.
Jeg skal nok tilbake til skolen igjen om et års tid, men jeg trenger litt pause fra den først. Jeg har hatt mange yrker, men det er ingen som er like mentalt stressende som læreryrket. Du vurderes med argusøyne av dels irrasjonelle hormonbomber hver dag (jeg liker ungdom, og trives i klasserommet og sammen med dem, men det må likevel være lov til å si at de ikke alltid opptrer helt profesjonelt og rasjonelt), og står på en scene hele arbeidsdagen. I tillegg møter man en vegg av angrep for yrket sitt i alle diskusjoner. Det er "lov" å slenge dritt om lærere som yrkesgruppe i alle settinger -og i alle medier. De sutrer. De har knapt nok bestått skolen selv. De kan ingenting. De er late. De har bare ferie, og vil likevel ha bedre lønn. Alle har skrekkhistorier om de inkompetente lærerene de hadde selv, og regner med at alle dagens lærere, med noen ytterst få hederlige unntak, er mer eller mindre idioter. Det er faktisk slitsomt. Det som er mest slitsomt med det, er at man ikke behandles som voksen, profesjonell yrkesutøver som lærer. Du taes på en måte ikke på alvor. Ingen prøver å belære en elektriker om hvordan han skal utøve yrket sitt, men svært mange mener at de vet mye bedre hvordan de skal være en god lærer enn det lærerne gjør.
Når det gjelder ferier, så stemmer det at vi bare har 4 uker og 1 dag. Resten er avspasering. Er det virkelig så vanskelig å skjønne? I tillegg er det som Hyacint nevnte slik at lærerne ikke har like mye ferie som elevene. På de skolene jeg har vært, har lærerne jobbet 2 dager etter at elevene har gått ut i ferie, og begynt en uke tidligere enn dem etter ferien.
Nå blir jeg vel kalt en virkelig stor-sutrer her, men det får heller stå sin prøve.

|
|
|