Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av kristine, her.
Jeg syns det er å dra det litt langt å legge ansvaret for likestillingsdebatten over på de som velger å være hjemme. Ja, det er litt trist at det "alltid" er kvinner som velger å jobbe redusert, eller ikke jobbe i det hele tatt. Det er mange kvinner som ønsker å være hjemme. Det er sikkert mange av disse kvinnene som har private pensjons-avtaler, og mange som ikke har det. Men det er et valg de har tatt, som må respekteres.
Dersom en mann velger å jobbe deltid for å kunne hente tidlig i barnehagen, eller ikke jobbe i det hele tatt for å være hjemme med barna når de er små, blir valget som regel applaudert. Mens en kvinne vil sannsynligvis oppleve at andre kvinner dømmer det valget hun har tatt. Er det likestilling?
Krajst.
Jeg vet ikke om jeg gidder å prøve men: Ser du overhodet ikke noen som helst samfunnsmessige problemer med at det kun (i praksis så er det det) er kvinner som går ned i stillingsprosent for å få familien til å gå i hop og at menn blir mer attraktive arbeidstakere enn kvinner? At kvinner har dårligere økonomi enn menn? At menn får dårligere kontakt med barna sine enn hva kvinner får?