Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Det jeg ofte tar meg i å savne i debatter omkring dette, er litt kvinnesolidaritet fra godt utdannede (og i helsemessige gunstige yrker), godt betalte og godt gifte kvinner, overfor de som virkelig sliter og prøver å finne en løsning som virker samtidig som de sitter med langt færre valgalternativer. Noen ganger går løsningen på bekostning av egen pensjonisttilværelse, men da må man kanskje se litt på hvilke alternativer man satt med også før man avskriver de kvinnene som dumme. Litt mer kvinnesolidaritet og litt mindre arroganse tror jeg faktisk kunne ha bidratt til å løse noe. For det er jo klart at det er et problem at en stor andel kvinner blir en økonomisk "underklasse" på sine eldre dager. Jeg vil påstå at det mange ganger også er etter å ha ytt en uunnværlig innsats som fikk hele resten av "maskineriet" til å gå rundt. Prisen kvinner betaler for dette er for drøy. Så hvorfor ikke se litt på dette fremfor å slenge forakt på toppen av det hele?
Eller er det virkelig noen som tror at tallene i statistikken bare dreier seg om frognerfruer som bruker tiden på lunsjer og pilates?
Nei tallene i statistikken handler stort sett om kvinner som tjener såpass mye dårligere enn mannen sin at det blir ansett som en selvfølge at det er de som skal jobbe redusert. Og jeg må si at når man påpeker at det er et problem at det gjør at kvinner blir økonomisk dårlig stilt så får man jo svar fra de ressurssterke kvinnene som sier at det er et totalt fritt valg, og ikke si noe som helst at det er bekymringsfullt at mange gjør dette thank you very much. Enslige kvinner, som ofte virkelig har dårlig råd har ikke denne muligheten, så det er ikke noe fattigmannsproblem dette her, det er snakk om kvinner som har menn som tjener godt. I grove trekk da.
Og kvinnesolidaritet betyr ikke at man skal kosemose alt og ikke kunne diskutere viktige saker, kvinnesolidaritet betyr at man kjemper for at kvinner som gruppe skal ha det like bra som menn som gruppe. Enten får man argumentere for at hver enkelt skal ha sitt frittstående valg helt uavhengig om andre kvinner i yrkeslivet blir bedømt ut fra hvordan kvinner som gruppe blir ansett, eller så ønsker man kvinnesolidaritet og da går det begge veier altså.