Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Dette er en av de gangene jeg ikke skjønner meg på det som ser ut som dobbeltmoral. For det er da vitterlig flere som har fortalt om problematikken med utbrenthet og folk som stadig blir sykmeldte når man mener de heller bør stikke fingeren i jorda og redusere stillingen slik at ikke det offentlige skal finansiere gjentatte mislykkede forsøk på å få til alt. Samtidig så moraliseres det fort (synes jeg) over de som faktisk har gjort nettopp det. De har kanskje en 40% stilling, men makter kanskje i større grad å unngå sykmeldinger etc. i den stillingen.
Det er vel flere grunner til det blir slik
a) Det er ikke de samme folkene som deltar i de samme debattene
b) Det er de samme folkene som deltar i de samme debattene, men de mener at de som blir sykemeldte pga faren for utbrenthet ikke kan forklare det høye tallet som man diskuterer her.
Opprinnelig lagt inn av kie
Så hva skal de egentlig gjøre, mener dere? Når det nå engang er slik at de blir slitne i en slik grad at det utløser sykmeldinger. Det kan jo være greit å huske på at det som lar seg gjennomføre for en, ikke gjør det for en annen. Det er forskjeller i familier og arbeidsbelastning, det er forskjell i folks helse og, ikke minst, det er forskjeller i type jobb når det kommer til helseslitasje, fleksibilitet (hjemmekontor etc) og familievennlighet.
Jeg synes man skal innse at selv om man selv hadde gode grunner til å ta de valgene man gjorde så er det ikke slik at det er en veldig homogen gruppe man snakker om her. Og at de valgene en selv har tatt ikke nødvendigvis er representative for gruppen.
Opprinnelig lagt inn av kristine, her.
Nå tror jeg du misforstår meg, Esme. Jeg forlanger hverken trøst eller kred for noe som helst. Jeg syns bare vi kvinner med fordel kan bli flinkere til å støtte opp om hverandre, eller ikke kritisere hverandre så mye.
I private/personlige relasjoner: JA! I debatter: Nei. Man må kunne se forskjeller på enkeltpersoner og grupper. Jeg personlig har ingen problemer med homofile, men hvis 90% av Norges befolkning hadde blitt homofile i løpet av natten hadde vi fått store omveltninger i samfunnet, og disse omveltningene hadde hatt positive og negative konskekvenser. Det er noe med mengden folk som gjør at samfunnet endres.