Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?
Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
Hva mener dere med demonisering av FB?
Nå var det kun jeg som brukte det uttrykket og ved å bruke det, mener jeg ikke å latterliggjøre en sunn skepsis og opplysthet mtp FB. Jeg synes det er et stort og viktig poeng at FB har rettigheter til bildene våre, og det er temmelig sært at det er sånn.
Grunnen til at jeg bruker uttrykket, er mer generelt tenkt enn kun denne diskusjonen - jeg synes jeg stadig ser uttrykk for demonisering av FB. Skulle tro det var noe helt annet enn alle de andre kommunikasjonskanalene - noe det i essens ikke er (med unntak av dette medf rettigheter til bildene). man må liksom "passe seg" for FB - passe seg for hva man legger ut av bilder og skriver er et stort poeng - for det vil ligge der for alltid. Men poenget mitt er helst - vil det ikke det alle andre steder også?
Jeg tenker at folk med skumle hensikter gir fullstendig beng i dette med rettigheter av bilder. Skal man da være trygg, kan ingen publisere noenting om noen. Vil vi det? Vil vi erstatte bilder av barnetog i avvisene med nøytrale bilder av flagg og bjørketrær? Vil vi ertstatte bilder av tannløse førsteklassinger i avisa med nøytrale bilder av en pult og en tavle?
Det at avisa har kortere levetid, er ikke noe særlig til argument i mine øyne. Skumlingen på hjørnet som med uhederlige baktanker skaffer seg opplysninger om barn trenger bare å se det ene bildet med det ene navnet én gang, han.
Jeg synes med andre ord det kun er nyanseforskjeller med tanke på hvilket medie barna blir eksponert i.