|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Jeg kan ikke skjønne at det spiller noen rolle hva lokalavisen gjør eller ikke gjør. Det er forbudt å legge ut bilder av andre, uten å ha innhentet tillatelse til det på forhånd. En hver må da ta ansvar for egne handlinger og ikke hjemme seg bak et hjernedødt "alle andre gjør det, så da vil jeg også gjøre det"-argument. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Leser
|
Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?
Jeg heller skjønner ikke hvorfor du mener det er en forskjell?
Men digitale bilder fra nettavisene kan jo kopieres rått?
Jeg tror jo at det vil bli stikk motsatt, de barna som vokser opp i dag vil tidliger skjønne konsekvensen av å være offentlige siden de vokser opp på den måten. Men jeg vet ikke.
|
|
|
#43 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#44 |
|
Bedreviter
|
Det er mye som tyder på at du har rett. Jeg har lest flere undersøkelser som viser at barn og unge er langt mer tilbakeholdne med å legge ut bilder i dag enn for fem–seks år siden. De som etter sigende er mest slepphendte med bildepublisering i dag, er voksne folk i 30–40-åra. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?http://datatilsynet.no/templates/form____2486.aspx
|
|
|
#46 |
|
Bedreviter
|
Ja, jeg mener at mange aviser bryter loven i så måte ganske ofte. Og i stedet for å åpne for mer publisering blant privatpersoner, vil jeg heller ønske strengere retningslinjer for medias mulighet til å publisere ting. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har kun erfaring å lene meg på, ikke statistikk. Dvs, statistikk har jeg i form av tall som sier noe om hvor mange barn og unge som har fått noe publisert om seg uten å vite om det, hvor mange som mislikte det, hvor mange som har lagt ut noe om andre og angret etterpå, hvor mange som har viderepublisert og angret osv. Tallene peker bare en vei, oppover. Erfaringen min viser at de ikke er konsekvensorienterte, kun regelstyrte. Dvs at de tester ut nettvettregler, finner ut at det stort sett går greit, og gir beng i resten. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Jeg synes det er en nyttig diskusjon Floksa kommer med her jeg.
|
|
|
#49 |
|
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det siste utsagnet stemmer overens med det generelle inntrykket jeg har. Men jeg skulle gjerne sett undersøkelser som dokumenterer det første? Jeg tror ikke det kommer frem av SAFT- eller Trygg Bruk-undersøkelsene? |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Bedreviter
|
Hmm. Jeg trodde det var der jeg hadde det fra. Da må jeg sjekke kildene mine en gang til, ser jeg. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#52 |
|
geskjeftig
|
Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Siden Floksa har spurt og ikke fått svar, svarer jeg på egne vegne:
|
|
|
#53 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Nei. Legger IKKE ut bilder av andres barn, uten foreldrenes samtykke! |
|
|
|
|
|
#54 |
|
maler
|
Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Jeg liker ikke at gjenkjenbare bilder av barna mine publiseres noe sted. Kanskje aller minst på facebook, for hvem vet når noen finner på at de skal tagge det bildet og vips er det ikke så anonymt lenger. Jeg liker ikke at avisa gjør det heller. At de "dekker et arrangement" gjør jo det hele noe mer seriøst, og jeg tror kanskje endel godtar mer fra aviser fra nett fordi vi er vant til at de opererer på den måten på papir. Men jeg synes ikke at bilder som ligger på nett og som dermed kan gjenkjennes, snappes og gjenbrukes av andre er greit når det er gjenkjenbare personer. Selv om det er et arrangement som dekkes. Hvis det er snakk om ett ansikt blant 200 i 17. mai-toget blir det noe annet, da ser man bare mengden. Men barn i profil med spillerdraktnummer synlig som en av 3 ikke navngitte barn i et bilde synes jeg er ugreit selv om det er lovlig. I papirutgaven synes jeg tilsvarende er helt greit.
|
|
|
#55 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Hvis bildet står i avisa eller i bloggen min, så er rettighetsspørsmålet veldig klart og greit, og hvis det blir noe misbruk, så er det veldig enkelt å få sendt av gårde et brev om at de må slutte opp med det der tullet eller betale veldig mange penger til fotograf og modell. Alle seriøse (og halvseriøse) web-greier (de der folka man betaler leie for nettsidene til) godtar et slikt brev, så lenge det kommer fra den som eier copyrighten.
|
|
|
#56 |
|
can-jur
|
Rettightene til bilder er jo ganske klart definerte både på FB ( ingen rettigheter als) og på nett generelt.
|
|
|
|
#57 |
|
can-jur
|
Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Hva datatilsynet sier:
|
|
|
|
#58 |
|
Passiv
|
Ja, det var det da. At noen publiserer et bilde ved hjelp av rettighetsbrudd er ikke så greit å forsvare seg mot. Men man trenger ihvertfall ikke si fra seg rettighetene. |
|
|
|
#59 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2010
![]() |
Hvorfor skulle noen bry seg med å prøve å finne ut hvilket barn som hører hjemme hvor, og hvorfor gjør dette noe? Jeg er stolt av mine barn, og det gjør meg ikke noe om andre finner ut at det er mitt barn. Kan skjønne det hvis man f.eks har en voldelig mann som ikke skal vite hvor barnet bor, eller noe lignende, men ellers gjør vell ikke det noe. Syns personlig det blir litt unødvendig hysteri hvis man lager store problemer bare fordi barnet deres syns i bakgrunnen på et bilde..... |
|
|
|
|
|
#60 |
|
heimføing
|
Jeg syns dette høres ut som en fornuftig grunn til å være litt restriktiv.
Forskjellen på avisa og meg og deg er for det første den ansvarlige redaktøren, som noen andre har sagt her. |
|
|
|
![]() |
|
|