Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å legge ut bilder av andres barn på nett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-10, 12:50   #21
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg hadde blitt rasende om noen hadde lagt ut bilder av barnet mitt på facebook eller på nett for den saks skyld.

En avis vil ikke spørre deg før de legger ut et bilde uten navn fra et offentlig arrangement, du vet det?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:52   #22
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så i nettavisa uten navn ok, på FB uten navn, ikke ok?

Jeg ser ikke forskjellen?

Gammel 23-08-10, 13:14   #23
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

jeg synes det er en prinsipiell forskjell, og jeg gidder ikke en gang å forklare den. JEG legger ikke ut bilder av mine barn på nettet, og da synes jeg ikke det er for mye forlangt at andre heller ikke gjør det. Du kan forstå det eller la være, men respektere bør du.

At lokalavisen dekker et lokalt arrangement er noe annet.

Gammel 23-08-10, 13:14   #24
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

En avis vil ikke spørre deg før de legger ut et bilde uten navn fra et offentlig arrangement, du vet det?

Jepp, jeg synes ikke det heller er greit. Men det er litt vanskeligere å få gjennomslag for at de bildene skal vekk, ikke umulig, bare vanskeligere.

Gammel 23-08-10, 13:18   #25
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

jeg synes det er en prinsipiell forskjell, og jeg gidder ikke en gang å forklare den. JEG legger ikke ut bilder av mine barn på nettet, og da synes jeg ikke det er for mye forlangt at andre heller ikke gjør det. Du kan forstå det eller la være, men respektere bør du.

At lokalavisen dekker et lokalt arrangement er noe annet.

Selvfølgelig respekterer jeg det, og jeg prøver å forstå det.

Men jeg ser virkelig ikke helt forskjellen på at avisa legger ut mitt bilde og at jeg legger det ut selv? Vi snakker om det samme bildet, fra det samme arrangementet.

Gammel 23-08-10, 13:19   #26
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jepp, jeg synes ikke det heller er greit. Men det er litt vanskeligere å få gjennomslag for at de bildene skal vekk, ikke umulig, bare vanskeligere.

Men om barna dine deltar i feks lagidrett vil det være nesten umulig å unngå?
Evt må du ta barna bort, når lagbildene tas?
Ellers straffes jo hele laget?

Gammel 23-08-10, 13:19   #27
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Hvis en avis hadde lagt ut bilder der barnet mitt var lett gjenkjennelig hadde jeg tatt kontakt med avisen og bedt dem sladde henne.

Gammel 23-08-10, 13:21   #28
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Et lagbilde uten navn kunne jeg kanskje strukket meg til å godta. Men det er muligheter for at jeg hadde bedt om forsiktig sladding der og ja.

Gammel 23-08-10, 13:21   #29
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Hvis en avis hadde lagt ut bilder der barnet mitt var lett gjenkjennelig hadde jeg tatt kontakt med avisen og bedt dem sladde henne.

Sladde henne, på et oppstilt lagbilde?

Kan jeg spørre om hvorfor?

Gammel 23-08-10, 13:22   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg legger generelt ut få bilder på FB fordi jeg vet at FB "overtar " eierskapet til bildet. I min egen blogg vet jeg at jeg har eierskapet selv (pluss at bildene er så forminsket at å bruke dem videre ikke er aktuelt). Men av andre mennesker/andres barn legger jeg ikke ut bilder uten å ha fått lov (dvs. en rygg i horisonten etc som ingen ser hvem er har jeg lagt u).

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:25   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg hadde klikket i vinkel om noen la ut bilder av barna mine på nett.

I avisen er det greitnokish. Bildene der gis ikke videre eller tagges eller lignende. Men på FB har maningen kontroll på bildenes bruk siden - det er ikke kult.

Jeg har forøvrig klikket i vinkel over en som la ut en bilde av meg også. Jeg vil ha kontroll på mitt eget tryne.

Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:29   #32
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Du skal ikke tro så inderlig vel at andre er like lite paranoide som deg selv.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:30   #33
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg hadde klikket i vinkel om noen la ut bilder av barna mine på nett.

I avisen er det greitnokish. Bildene der gis ikke videre eller tagges eller lignende. Men på FB har maningen kontroll på bildenes bruk siden - det er ikke kult.

Jeg har forøvrig klikket i vinkel over en som la ut en bilde av meg også. Jeg vil ha kontroll på mitt eget tryne.

Ok, avisen eier bildet sitt, det er helt rett.
De fleste aviser deler bilder, fordi det er god reklame.
Altså kan jeg linke avisas bilder inn hit.
Jeg kan også lastet det ned på min maskin og legge det ut på FB (da har jeg brutt noen opphavslover vel å merke).
Så kontrollen er vel hipp som happ omtrent?

(vil bare understreke at jeg ikke gjør noen av delene, jeg legger heller ikke ut andres unger på FB, jeg bare fasineres av at det skilles så på avis og FB)

Gammel 23-08-10, 14:53   #34
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er også litt forundret over at man er så steil på at man ikke vil ha bilder av barna sine publisert noen steder at man vurderer å be avisen sladde bilder fra et offentlig arr. Er jeg altfor slapp og lite hysterisk av meg som syns det er hyggelig med bilder av håpet på håndballturnering i lokalavisa?
Men- da jeg selv satt og skulle legge ut noen skrytebilder i bloggen min fra 17.mai for at familien nordpå skulle få ta del i den valgte jeg å blure ansiktene på alle ungene rundt min snuppe. Jeg vet at det er endel som kikker innom bloggen min som jeg knapt nok kjenner, og jeg vet mange også vet hvor vi bor og hvilken skole hun går på. Så da tenkte jeg at det var greit å gjøre det for sikkerhets skyld. Men jeg er litt forundret over meg selv egentlig, for barnetoget i Oslo blir jo vist i sin helhet på tv, og hvis man ikke ønsker at barna skal kunne identifiseres bør de kanskje ikke være med i barnetoget heller?

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 14:56   #35
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan be om det, men det er ikke gitt at avisen gjør det altså.

Gammel 23-08-10, 15:06   #36
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Du kan be om det, men det er ikke gitt at avisen gjør det altså.

Jeg vet det, så vi unngår slike greier så godt det lar seg gjøre, det er lettere enn å måtte forklare hvorfor i ettertid.

Gammel 23-08-10, 15:18   #37
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Grunnen til at jeg velger å ikke dele bilder på Facebook har ikke så mye med at de overtar eierskapet. Det gjelder jo overalt, det som er lagt ut kan man ikke angre. Tvilsomt at Facebook kommer til å selge databasen sin slik at du finner deg selv på baksiden av corn flakes-pakken uten din viten - selv om det i teorien kan skje.

Årsaken er mer praktisk: Jeg ønsker at de selv skal få velge når de vil være offentlige, og de er ikke i stand til å vurdere konsekvensene på ganske mange år enda. I tillegg slipper jeg en del problemstillinger i forhold til andres barn. Sist, men kanskje viktigst for min del: slik håper jeg at vi etablerer vi en kultur i familien som sier at vi tenker gjennom hvilke bilder vi deler. Jeg tror terskelen for å snuble og dele bilder som ikke skulle vært på nett som 16-åring er lavere dersom man er vant til å få dokumentert store deler av sitt liv på nett.

Jeg møter mange fjortiser som aldri har måttet tenke gjennom konsekvensene av å være offentlige, og jeg håper at vi kan motvirke en kultur der man må dele så himla mye for å få tilbakemeldinger og dermed et høyere selvbilde (for en kort tid). De har aldri tenkt gjennom motivasjonen for å dele, men det skinner gjennom at det er tilbakemeldingene de er interessert i. Saken er at mange etter min mening styres av lav selvfølelse. Jeg vet at det blir litt sånn høytsvevende å trekke slike lange linjer, men det finnes så mange måter å dele bilder med venner og kjente på uten å gjøre det via Facebook eller en åpen blogg at jeg sliter med å skjønne motivasjonen.

Jeg kjenner flere som tenker helt annerledes og lever fint med det, men jeg synes jeg sparer meg selv for mye hodebry enn så lenge.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 15:26   #38
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville ikke ha lagt ut bilder av andres barn. Dette har jeg alltid vært bevisst på.

Ang. førsteskoledagbilder så skal en også tenke på at det er barn som lever i skjul her i Norge som av den grunn ikke må avsløres. Har vært borti det også, og de har veldig god grunn til det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 15:27   #39
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Sist, men kanskje viktigst for min del: slik håper jeg at vi etablerer vi en kultur i familien som sier at vi tenker gjennom hvilke bilder vi deler. Jeg tror terskelen for å snuble og dele bilder som ikke skulle vært på nett som 16-åring er lavere dersom man er vant til å få dokumentert store deler av sitt liv på nett.

Veldig enig med deg her. Hos oss er det sånn at vi ikke legger ut bilder. At det er bilder av dem i avisa er jo igrunnen bare hyggelig, og det er sikkert de fleste facebookbilder også, men jeg ønsker ikke å lære dem opp til å legge ut bilder. I alle fall vil jeg at de skal ha et bevisst forhold til det.

Gammel 23-08-10, 15:42   #40
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Men det virker som om dere tror at om man velger å legge ut bilder på FB er man helt bevisstløs i forhold til både det ene og det andre?

Et bilde i nettavisa er like mye offentlig som et FB bilde (egentlig mer, gitt at man har en lukket profil og ikke tagger bildet med navn eller event) da bildet ofte er knyttet oppimot sted, dato og aldresgruppe.

Det er jo pussig at jeg skal måtte legge ut et bilde som ser slik ut:

Når lokalaavisa kan legge det ut slik:

:ser for deg stort bilde av ansiktet på et barn som spiser blings:

Obs, avis bildet vil bli slettet ganske snart.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg cupbilde.jpg (198,9 KB, 50 visninger)

Sist redigert av Floksa : 23-08-10 kl 16:02.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.