Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
For meg som er "sekulær" er høytidene mer eller mindre tomme ritualer, som gir meg mening gjennom å delta i et kulturellt felleskap, skape hygge og avbrudd i hverdagen, og markere ulike tider av året. Jeg kunne egentlig ha markert året med hva som helst , men dette med det kulturelle fellesskapet gjør at det er naturlig å feire påske selv om jeg ikke tror på Jesu oppstandelse, f.eks. (Det må sies at påsken er den høytiden jeg feirer aller minst, og som jeg aller helst kunne klart meg uten). Dermed blir disse feiringene avhengige av hva man gjør (ritualer) og ikke hva de betyr. I så måte er jeg nok mer avhengig av staffasje, enn kristne som egentlig ikke trenger å gjøre annet enn å gå i gudstjeneste (eller be og synge salmer hvis de ikke har en kirke i nærheten). Likevel blir jo alle disse tradisjonene hva man ønsker å gjøre ut av dem, rent økonomisk og staffasjemessig.
Gir mening for noen, ikke for andre. Det som er problematisk er at det plutselig, på 10 år, har blitt en slags felleskulturell greie som det ligger forventninger i at man skal måtte forholde seg til om man har barn. Det er som om en eller annen gjøk skulle satt seg ned å finne på noe sprøtt og få med seg Disney og på ti år få hele den vestlige verden til f.eks å kle seg ut som en gris eller et fly.
Og så trekker man frem andre gamle feiringer. Hvorfor tror dere at disse ikke egner seg til å dras frem fra glemselen?