Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Helt greit at man er uenige om ting. Jeg forventer ikke og har heller ikke erfaring med at barnehagen går inn for å beskytte barnas klær og utstyr. Tvert i mot vil jeg nesten si. Men jeg har da valgt å akseptere det, og si at barnehage er "risiko" både når det gjelder klær og skader på barna. Jeg går ikke av skaftet om barna kommerhjem med skrubbsår, bitemerker eller "spade-spor" i ansiktet, og jeg går heller ikke av skaftet om de kommer hjem med skitne, hullete og slitte klær. Jeg anser at det jeg sender i barnehagen står i risiko for å bli ødelagt, og for å bli borte. Og jeg anser IKKE at barnehagen (eller skolen) har noe som helst ansvar for klær og utstyr som vi sender med barna.
I tillegg syns jeg personlig altså at det er greit at barna har en aktivitet som sliter hardt på klærne. Jeg ser ingen grunn til å begrense barnas aktivitet av hensyn til klærne. Jeg kjøper ikke dresser for at de skal gå i arv eller selges videre, jeg kjøper dresser som forbruksvare fordi ungene trenger det.
Jeg er forsåvidt helt enig med deg i det du skriver her, men driver ikke du en helt annen diskusjon enn det Amor har startet??
Man må regne med at ting blir ødelagt under lek og at det kan skje uhell. Men når MANGE barn får klærne ødelagt på samme dag - da er det en helt annen sak. Da handler det ikke om slitasje, uhell eller aktiv lek lenger. I et slikt tilfelle burde barnehagepersonalet ha stoppet akkurat den leken. Og ikke minst, de burde ha informert foreldrene om hva som hadde skjedd når de kom for å hente.
Tilfeldigvis var det Amor som hadde tre av barna dette skjedde med, så det rammet henne hardt, men sjansen for at dette har skjedd med flere av barna også synes jeg er rimelig stor.
|