Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
...og si at barnehage er "risiko" både når det gjelder klær og skader på barna. Jeg går ikke av skaftet om barna kommerhjem med skrubbsår, bitemerker eller "spade-spor" i ansiktet, og jeg går heller ikke av skaftet om de kommer hjem med skitne, hullete og slitte klær. Jeg anser at det jeg sender i barnehagen står i risiko for å bli ødelagt, og for å bli borte. Og jeg anser IKKE at barnehagen (eller skolen) har noe som helst ansvar for klær og utstyr som vi sender med barna.
I tillegg syns jeg personlig altså at det er greit at barna har en aktivitet som sliter hardt på klærne. Jeg ser ingen grunn til å begrense barnas aktivitet av hensyn til klærne. Jeg kjøper ikke dresser for at de skal gå i arv eller selges videre, jeg kjøper dresser som forbruksvare fordi ungene trenger det.
Her er jeg enig med deg bina. Det jeg sender i barnehagen forventer jeg ikke å få hverken helt eller rent igjen. Og jeg tror egentlig flertallet er enig med deg i dette, men det snakkes litt rundt hverandre her.
Uansett, det jeg forventer er at lillegutt får lære hvor grensen går mellom mer eller mindre hendelige uhell, og det å aktivt ødelegge noe.
Poenget er ikke at aktiviteten ikke skal slite på klærne - poenget er at når en enkeltaktivitet ødelegger klærne, så går det an for de voksne å gripe inn. De kunne hvertfall grepet inn da den første dressen røyk...
Og barna har vel bare godt av å lære å ta vare på egne eiendeler, eller?
|