Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?
Sønnen min blir 17 i mars. Han sier at han ikke ønsker å begynne å øvelseskjøre ennå. Han har rett og slett ingen interesse av det, sier han. Han argumenterer med at han ikke vil trenger lappen når han fyller 18 fordi han mener busstilbudet der vi bor er bra nok for han pluss at han etter videregående ønsker å studere i Oslo, og da mener han at han ikke trenger bil.
Jeg har vært litt negativ til innstillingen hans og ment at det ligger latskap bak og at han bare har godt av å begynne å øvelseskjøre. Men jeg har selvsagt latt det være opp til han. Mannen min mener derimot at det er veldig bra at guttungen venter. Mannen min ble rimelig traumatisert av kjøreopplæringen sin, og orket ikke å kjøre bil på flere år etter at han fikk lappen. Han mener derfor at det er helt greit at guttungen venter til han har lyst selv. Dessuten mener han at for hvert år han venter, så blir han litt mer moden, og det er selvsagt ikke å forakte.
Sønnen min har planer om å flytte hjemmefra når han blir 18, så jeg er rimelig sikker på at valget hans ikke er basert på at "jammen, mamma kan alltids kjøre meg".
Hva synes dere andre? Bør ungdommen øvelseskjøre fra tidligst mulig av for å få mest mulig trening eller er det like greit at de venter til de har lyst selv? Jeg synes det er vanskelig å sette seg inn i at man IKKE har lyst til å ha lappen, for jeg var ungdom på bøgda, og det at jeg var nesten 19 før jeg fikk lappen (pga. utvekslingsår i USA) var nesten en skam.