Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 12:20   #21
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?

Men da tror jeg ikke han er moden nok til å tenke at det kommer en dag da livet innbefatter flere enn han selv. Ikke alle trenger utdannelse, men de fleste gjør det. Det samme med sertifikat. Der bør vi voksne gå inn og legge til rette for og motivere ungdom slik at de kan møte livet med gode forutsetninger.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:20   #22
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke alle unge gutter som er ville og fartsgale heller, altså. De kan være ansvarlige sjåfører de også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:20   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Grunnen til at jeg kan ha virket litt stresse mht. dette, er at moren til en kamerat av sønnen min, sa at de sønnen hennes hadde stått opp tidlig på sekstenårsdagen for å øvelseskjøre og at trafikalt grunnkurs var i boks bare noen uker etter, og at de kjørte MASSE og at det var så stas og så viktig og så bla-di-bla. Så jeg følte nesten at sønnen min var både lat og sær som ikke ville kjøre, og jeg følte meg nesten som en dårlig mor som ikke tilrettela mer. Men denne kameraten har en bil som står og venter på han til han får lappen, da. Da er det vel kanskje mer fristende.

Til det hadde jeg trolig bare sett på henne og svart at jeg jammen var glad jeg hadde en miljøbevisst ungdom som visste å verdsette kollektivtransport.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:21   #24
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Men da tror jeg ikke han er moden nok til å tenke at det kommer en dag da livet innbefatter flere enn han selv.

Eh? Den skjønte jeg ikke.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:22   #25
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da tror jeg ikke han er moden nok til å tenke at det kommer en dag da livet innbefatter flere enn han selv. Ikke alle trenger utdannelse, men de fleste gjør det. Det samme med sertifikat. Der bør vi voksne gå inn og legge til rette for og motivere ungdom slik at de kan møte livet med gode forutsetninger.

Hæ?

Gammel 11-01-11, 12:23   #26
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Eh? Den skjønte jeg ikke.

For mange kommer en dag da man får partner og evt. barn, og da vil fort behovet melde seg for bil. Å ta sertifikat er dyrt, og å kombinere det med jobb og hjem kan være vanskelig. Alle tenker ikke sånn når de er 18. Å utsette kan fort bli til at det aldri skjer. Det er enklere å se for foreldre enn ungdom selv. Sertifikat er lurt, selv om du ikke er avhengig av det nå.

Gammel 11-01-11, 12:24   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er ikke alle unge gutter som er ville og fartsgale heller, altså. De kan være ansvarlige sjåfører de også.

Helt klart, men de som er ansvarlige sjåfører når de er 18, blir i alle fll ikke noe dårligere av å vente noen år, hvis det er det de har lyst til.

Gammel 11-01-11, 12:24   #28
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at dette kommer helt an på hvor man bor og hva man er vant til. Jeg er vokst opp i by og tok ikke sertifikat før jeg hadde to barn. Jeg trengte det ikke før da, og så ingen grunn til å bruke mye penger og tid på å skaffe meg en ferdighet som kunne ruste vekk fordi jeg ikke brukte den. Da jeg tok sertifikat var jeg motivert og glad for å ha det, og har brukt det flittig siden.

Jeg ville tatt det helt med ro og sier med de andre at det ikke er nødvendig å ha bekymringen for 18-åringen sin i trafikken.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:24   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg undrer også.

Behovet for sertifikat er svært varierende, om det er et noenlunde kollektivtilbud tilgjengelig og det er det man er vant til, klarer man seg gjerne fint med det. Å begynne på kjøreopplæring uten å være motivert for det synes jeg virker underlig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:26   #30
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Selvsagt, de aller fleste er jo ikke fartsgalninger, jeg mente rent statistisk. Men jeg tror egentlig jeg vil tenke det om jentene også, jeg har alltid vært bekymret mor TM når det kommer til trafikk, uansett om de går eller har et fremkomstmiddel.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:27   #31
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Det er da mange som velger å aldri kjøre opp, og de klarer seg da fint i livet de også. Man tar da ikke lappen for å glede/tilfredsstille andre, men fordi at man ser at dette er noe man trenger/ønsker selv.

Jeg vil bli overrasket om mine barn ikke velger å kjøre opp, for de er nærmest født i en bil, og har to bil- og kjøreglade foreldre, men det kunne ikke falt meg inn å tvinge dem til å kjøre opp om de ikke vil. Dette må de få velge selv.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:27   #32
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, trafikk er skummelt uansett. Men jeg syns ikke det er noen grunn til å nekte gutter å ta lappen før de er 30 på generelt grunnlag, liksom.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:28   #33
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

For mange kommer en dag da man får partner og evt. barn, og da vil fort behovet melde seg for bil. Å ta sertifikat er dyrt, og å kombinere det med jobb og hjem kan være vanskelig. Alle tenker ikke sånn når de er 18. Å utsette kan fort bli til at det aldri skjer. Det er enklere å se for foreldre enn ungdom selv. Sertifikat er lurt, selv om du ikke er avhengig av det nå.

Men da tar man jo bare lappen når man trenger den, da. Jeg tok motorsykkellappen for fire år siden, uten å ha sittet en eneste gang på motorsykkel før jeg begynte. Jeg trengte ikke flere timer enn det 18-åringer flest trenger når de kjører opp (faktisk tror jeg at jeg endte opp litt under snittet), og jeg hadde veldig mye bedre råd for fire år siden enn jeg hadde da jeg var tenåring. Jeg skjønner rett og slett ikke behovet for å ta lappen tidlig, hvis man ikke gjerne vil.

Og det er jo vanligvis ikke slik at man plutselig trenger lappen selv om man stifter familie.

Gammel 11-01-11, 12:28   #34
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

For meg var det helt utenkelig å begynne med øvelseskjøring som 18-åring. Jeg har vokst opp i et bilfritt hjem, og trengte definitivt ikke bil som 18-åring. Jeg tok lappen som 26-åring, og da fikk jeg tilskudd av foreldrene mine til kjøretimer. Jeg var student på den tiden, så det var ganske greit å finne tid til kjøretimer.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:30   #35
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg undrer også.

Behovet for sertifikat er svært varierende, om det er et noenlunde kollektivtilbud tilgjengelig og det er det man er vant til, klarer man seg gjerne fint med det. Å begynne på kjøreopplæring uten å være motivert for det synes jeg virker underlig.

Alle er vel ikke übermotivert for alt bestandig. Det kommer vel litt an på hvordan man motiverer og snakker om dette hjemme. Hvor selvsagt det er.

Men det er enklere å ta det før jobb og barn og lån og alt hoper seg opp.
Det meste er enklere da. Og så lenge man kjører i ny og ne i etterkant, så ruster ikke kompetansen. Kjørte selv opp da jeg ble 18, men fikk først egen bil da jeg var 25.

Men jeg ser så klart at en del her tenker veldig annerledes. Men sånn er det jo av og til. De jeg kjenner som ikke har lappen synes det er slitsomt å være avhengig av partner, og det er vanskelig å finne tid og råd å få tatt den når man er etablert. Alle bosetter seg ikke nødvendigvis i bykjernen, og alle jobber ikke nært hjemmet. Det er så mange faktorer som spiller inn, at jeg sterkt vil både motivere og legge til rette for at de kjører opp når de blir 18. Men så er det veldig selvsagt for meg slik jeg er vant med å bo.

Gammel 11-01-11, 12:31   #36
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er heller ikke noe økonomisk argument for at han bør ta lappen nå. Jeg hadde ikke betalt alt for han uansett, så jeg regner med at det blir enklere for han å spare opp penger til førerkort når han er litt eldre. Jeg kan jo like gjerne bistå litt økonomisk om fem år som jeg kan nå.

Gammel 11-01-11, 12:32   #37
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg ser ikke den, altså. Økonomisk sett er det jo virkelig ikke noe enklere å ta lappen når man går på skole og kanskje bare har en skarve sommerjobb. Med mindre "pappa betaler" og det vil ikke skje i vårt tilfelle.

Gammel 11-01-11, 12:33   #38
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det er sant nok, men hvis man planlegger lengre studier, vil man som regel ha muligheten i mange år fortsatt. Og hvis foreldrene har tenkt å bidra økonomisk, er det vel like greit om de gjør det mens man er student, som når man er 18-åring?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:34   #39
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle er vel ikke übermotivert for alt bestandig. Det kommer vel litt an på hvordan man motiverer og snakker om dette hjemme. Hvor selvsagt det er.

Det meste er enklere da. Og så lenge man kjører i ny og ne i etterkant, så ruster ikke kompetansen. Kjørte selv opp da jeg ble 18, men fikk først egen bil da jeg var 25.

Pffft. Det var kanskje enklere for deg? Jeg tok lappen da jeg var gravid med nr. 2, og bodde på bøgda. Ittno' problem.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:35   #40
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det meste er enklere da.

Det er vel ikke gitt. Jeg hadde knapt egen inntekt å snakke om da jeg var 18, og jeg hadde måttet jobbet masse og brukt lang tid for å finansiere lappen, skulle jeg betalt den selv. Hadde jeg ventet til jeg var 30 år (og fortsatt barnløs, kan jeg jo legge til), hadde jeg betalt hele klaset uten å blunke.

Og som jeg akkurat nevnte, tok jeg motorsykkellappen som småbarnsmor, helt uten at det var en økonomisk eller logistikkmessig utfordring.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.