|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Men da tror jeg ikke han er moden nok til å tenke at det kommer en dag da livet innbefatter flere enn han selv. Ikke alle trenger utdannelse, men de fleste gjør det. Det samme med sertifikat. Der bør vi voksne gå inn og legge til rette for og motivere ungdom slik at de kan møte livet med gode forutsetninger. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bedreviter
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?
Til det hadde jeg trolig bare sett på henne og svart at jeg jammen var glad jeg hadde en miljøbevisst ungdom som visste å verdsette kollektivtransport. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Textrovert
|
Eh? Den skjønte jeg ikke.
|
|
|
#25 |
|
Bedreviter
|
Hæ? |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Pauset
For mange kommer en dag da man får partner og evt. barn, og da vil fort behovet melde seg for bil. Å ta sertifikat er dyrt, og å kombinere det med jobb og hjem kan være vanskelig. Alle tenker ikke sånn når de er 18. Å utsette kan fort bli til at det aldri skjer. Det er enklere å se for foreldre enn ungdom selv. Sertifikat er lurt, selv om du ikke er avhengig av det nå. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Bedreviter
|
Helt klart, men de som er ansvarlige sjåfører når de er 18, blir i alle fll ikke noe dårligere av å vente noen år, hvis det er det de har lyst til. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg tror at dette kommer helt an på hvor man bor og hva man er vant til. Jeg er vokst opp i by og tok ikke sertifikat før jeg hadde to barn. Jeg trengte det ikke før da, og så ingen grunn til å bruke mye penger og tid på å skaffe meg en ferdighet som kunne ruste vekk fordi jeg ikke brukte den. Da jeg tok sertifikat var jeg motivert og glad for å ha det, og har brukt det flittig siden. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
|
Jeg undrer også. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Selvsagt, de aller fleste er jo ikke fartsgalninger, jeg mente rent statistisk. Men jeg tror egentlig jeg vil tenke det om jentene også, jeg har alltid vært bekymret mor TM når det kommer til trafikk, uansett om de går eller har et fremkomstmiddel. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Det er da mange som velger å aldri kjøre opp, og de klarer seg da fint i livet de også. Man tar da ikke lappen for å glede/tilfredsstille andre, men fordi at man ser at dette er noe man trenger/ønsker selv.
|
|
|
#32 |
|
Fortynnet
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Ja, trafikk er skummelt uansett. Men jeg syns ikke det er noen grunn til å nekte gutter å ta lappen før de er 30 på generelt grunnlag, liksom. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Bedreviter
|
Men da tar man jo bare lappen når man trenger den, da. Jeg tok motorsykkellappen for fire år siden, uten å ha sittet en eneste gang på motorsykkel før jeg begynte. Jeg trengte ikke flere timer enn det 18-åringer flest trenger når de kjører opp (faktisk tror jeg at jeg endte opp litt under snittet), og jeg hadde veldig mye bedre råd for fire år siden enn jeg hadde da jeg var tenåring. Jeg skjønner rett og slett ikke behovet for å ta lappen tidlig, hvis man ikke gjerne vil. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?For meg var det helt utenkelig å begynne med øvelseskjøring som 18-åring. Jeg har vokst opp i et bilfritt hjem, og trengte definitivt ikke bil som 18-åring. Jeg tok lappen som 26-åring, og da fikk jeg tilskudd av foreldrene mine til kjøretimer. Jeg var student på den tiden, så det var ganske greit å finne tid til kjøretimer.
|
|
|
#35 |
|
Pauset
Alle er vel ikke übermotivert for alt bestandig. Det kommer vel litt an på hvordan man motiverer og snakker om dette hjemme. Hvor selvsagt det er. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Textrovert
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Det er heller ikke noe økonomisk argument for at han bør ta lappen nå. Jeg hadde ikke betalt alt for han uansett, så jeg regner med at det blir enklere for han å spare opp penger til førerkort når han er litt eldre. Jeg kan jo like gjerne bistå litt økonomisk om fem år som jeg kan nå.
|
|
|
#37 |
|
Textrovert
|
Jeg ser ikke den, altså. Økonomisk sett er det jo virkelig ikke noe enklere å ta lappen når man går på skole og kanskje bare har en skarve sommerjobb. Med mindre "pappa betaler" og det vil ikke skje i vårt tilfelle.
|
|
|
#38 |
|
Sviiisj!!
|
Det er sant nok, men hvis man planlegger lengre studier, vil man som regel ha muligheten i mange år fortsatt. Og hvis foreldrene har tenkt å bidra økonomisk, er det vel like greit om de gjør det mens man er student, som når man er 18-åring?
|
|
|
#39 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Bedreviter
|
Det er vel ikke gitt. Jeg hadde knapt egen inntekt å snakke om da jeg var 18, og jeg hadde måttet jobbet masse og brukt lang tid for å finansiere lappen, skulle jeg betalt den selv. Hadde jeg ventet til jeg var 30 år (og fortsatt barnløs, kan jeg jo legge til), hadde jeg betalt hele klaset uten å blunke. |
|
|
|
![]() |
|
|