Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan snakker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-07, 11:17   #29
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Him

Jeg har hørt - men aner ikke om det er fakta - at Norge er et veldig dialektrikt land fordi det er mange faktorer som gjorde at folk var forholdsvis isolerte:

• Fjorder
  • Fjell
  • Store avstander
  • Jordbrukssamfunn
  • Værhardt
... Men om det stemmer ...

Det stemmer sikkert ja. Men noe av det som skiller Norge fra en del andre land er nok også dette med statusen dialekt har. I enkelte andre land jobber alle veldig hardt for å legge av seg sin lokale aksent/dialekt når de flytter inn til hovedstaden. De finnes her i Norge også, men stort sett blir det sett på som eksotisk og fint å ha en spesiell dialekt, og de som legger av seg denne med en gang de kommer inn til Oslo blir sett ned på som snobbete. Det har sikkert noe med det Tinetoff sa i begynnelsen å gjøre, at skriftspråket var dansk, og folk flest så ikke opp til danskene slik at de la seg i selen for å snakke som dem. Tvert om ville vel folk snakke lengst mulig fra dette. I tillegg har man dette med kalvinisme, nøysomhet og kanskje en god porsjon jantelov som er veldig innebygget i kulturen vår, at man ikke skal jåle seg og prøve å være finere og bedre enn andre, og derfor er det ikke like attraktivt å prøve å snakke slik som de fine og rike gjør. Man skal helst distansere seg fra disse.

Andre land, som England, for eksempel, er et land hvor dialekt har lav status, for de "fine" snakker ikke slik. De har ikke blitt styrt av noen utenfor sitt eget land og har ikke den samme stoltheten av det som er det "ekte" og "opprinnelige". Norge har aldri vært et land med mye makt, så den norske nasjonalismen ble rettet innover, man prøvde å finne og glorifisere det som var ekte norsk, mens i England dreide nasjonalismen seg mer om Imperiet, det å styre over andre land, slik at det med hva som var "opprinnelig" og "ekte" engelsk ble ikke så relevant. Der gjør de fleste sitt beste for å legge av seg sin landsens dialekt når de kommer til hovedstaden (men uten at jeg vet kan jeg gjette på at en del katolikker i nord-irland kanskje ikke overanstrenger seg for å snakke mest mulig oxford-engelsk.. )

Jeg så engang på en episode av Top model USA, hvor det er flere som konkurrerer om å bli modeller. Det jeg la merke til der var at hun fra Texas fikk beskjed om å jobbe mer med å kvitte seg med sørstats-aksenten sin ... (til sammenligning snakker den eneste norske Miss Univers-vinneren trønder).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:32.