|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan snakker du?
Ja, jeg skrev jo det, men hedmarking mener jeg ikke er en dialekt. Hedmarking er en som kommer fra Hedmark, akkurat som en trysling er en som kommer fra Trysil, og en totning er en som kommer fra Toten. Det er stor forskjell på hedmarks-dialekt fra Hamar og Løten for eksempel.
|
|
|
#183 |
|
Leser
|
Jeg har hørt - men aner ikke om det er fakta - at Norge er et veldig dialektrikt land fordi det er mange faktorer som gjorde at folk var forholdsvis isolerte:
![]()
|
|
|
#184 |
|
Epikur
|
Nei. Hedmarking betyr i dialektsammenheng en fra Hedemarken. Løtensokninger og Hamarsinger prater forskjellig, (Hamarsingen er jo blitt ganske så avslepen etterhvert), men tradisjonelt ikke mer forskjellig enn at de kan regnes sammen i en gruppe som er annerledes enn andre dialekter fra Hedmark fylke.
|
|
|
#185 |
|
Blekksprut
![]() ![]() ![]() |
Veldig bra gjetta |
|
|
|
|
|
#186 |
|
kamerat
|
Det stemmer, det. Jo mer isolerte småsamfunn, jo større dialektskiller. Naturlig nok. Hvis man ikke hører nabobygdas merkelige dialekt noen gang fordi det står et stort fjell i veien, er det heller ingen grunn til å begynne å snakke som dem. Dette er jo også en av grunnene til at det skjer veldig mye dialektutjevning nå, fordi kommunikasjonsmidlene er så veldig mye bedre. Det blir mer og mer sånn at det blir generelle regionale "stordialekter" heller enn små, sære bygdedialekter.
|
|
|
#187 |
|
|
Åh, nå ble jeg nostalgisk ... Bodde i valdres i 2 år. ♥
|
|
|
#188 |
|
Frøken
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan snakker du?Cecix: Fagernes, Valdres. Et sted der omkring. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Ser lyst på livet
|
å æg snakke sånn så dette, me någen få justeringa |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Ikke fullt så fin
|
Enig! Farfar var fra Haugesund, så da jeg var liten var vi der hver sommer. Så når jeg hører Haugesundsdialekten får jeg skikkelig sommerfølelse.
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne. Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne. - Jessica Sist redigert av Vanilja : 22-02-07 kl 23:24. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
Sv: Hvordan snakker du?Je talar totning
|
|
|
#197 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() |
Sv: Hvordan snakker du?Snakker helt ordinært østlandsk uten spesielle vendinger... Ganske pregløst vil jeg si. Også med ordentlig kj-lyd... Ikke noe shylling eller shole her nei. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Ikke fullt så fin
|
Jeg har smått tatt ord til meg fra totendialekten.(Jobber og bor for øyeblikket på Gjøvik.) Noe samboeren min kommenterer HVER gang jeg sier de ordene.
|
|
|
#199 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Hvordan snakker du?Jæi snakker bare kjedli jæi... De kåmmer litt an på hvem jæi snakker med og. Mærker det bllir (tjukk l) litt mer vestkantsosjlodialekt når jæi snakker med kusinene mine fra Bærum. Og så bllir det litt bræiere når jæi snakker med mormor fra Eidskog.
Chocolate is the answer. Who cares what the question is. Sist redigert av Hobbes : 24-02-07 kl 11:59. |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
Jeg er opprinnelig fra Gjøvik (men bor der ikke nå