Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Jeg vurderer å lære meg å lage mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 23:14   #11
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage mat

Jeg har et tips til den aller, aller beste søndagsmiddagen jeg kan tenke meg for tiden. Den krever litt koketid, men er slettes ikke vanskelig. Stjålet fra Jamie Oliver.

Trinn 1:
Kjøpt en røkt svineknoke (to kilos knoke = 8 porsjoner). Sånt har de på Meny, Ica, Maxi. Billig og enkel mat.
Legg knoken rett i en gryte.
Ha oppi to-tre bokser med hakkede tomater og sett plata på fullt.

Mens tomatene koker opp hakker du opp følgende:
En hvitløk
To gule løk
Urter, for eksempel timian og oregano (jeg bruker friske, men det funker med tørkede også)

Putt dette oppi gryta.

Krydre med salt (cirka 1 strøken ss), pepper, chili (1 liten, fersk eller 1 strøken ss med pulver) og fire laubærblad.

Når det koker i gryta, skrur du ned varmen til trinn 2, legger på lokk. La det putre i to timer. Sjekk kjøttet. Det skal enkelt løsne fra benet.

Trinn 2:
Når knoken har kokt ferdig, fisker du den ut av gryta og legger den på ei fjøl. La den ligge der og bli litt mindre varm, mens du gjør følgende:

Øs en del av tomatsausen over i en bolle. Hell i en boks med godt avrente, brune bønner. Mos bønnene inn i tomatsausen, og helle blandingen tilbake i gryta, dette jevner den så den blir litt fyldigere. Tilsett en boks med godt avrente bønner til - umost.

Nå er knoken litt mindre glovarm. Bruk fingrene og plukk av kjøttet. Det er ikke vanskelig, men det er litt klinete. Du må ta av skinn/svor og bein. Det løsner veldig lett og kjøttet deler seg i naturlige biter. Skjær opp delene i bitesize størrelse. Ha de tilbake i gryta. Smak på tomatsausen og kjenn om du synes den er salt nok, pepret nok, sterk nok.
Ha oppi 1 ss eddik (eplesider eller hvitvinseddik. Balsamico går også bra, hvis du fortsatt lurer på hva du skal bruke den flaska til. ). Det gir god syrlighet og løfter retten. Plukk ut laubærbladene om du finner dem. Hvis ikke, så dukker de opp når dere begynner å forsyne dere.

Ringle litt av den dødsgode olivenoljen din over rett før servering. Server gryta med luftig ris eller kokte poteter til. Lettdampet brokkoli er også godt til. Og salat.

Forbered deg på ekstrem metthet, ekstrem selvtilfredshet og uhemmet skryt.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
carnitas, ruccola

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.