|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matDet der kunne faktisk vært meg. Absolutt. :kjente at kylling dermed havnet nederst på lista over aktuelle middager her&nu: |
|
|
|
#42 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matNå måtte jeg tenke på den udødelige "er det muskler i kjøttdeig" tråden fra et annet forum, så jeg forsøkte å søke den opp, men fant den ikke - kanskje den er død likevel?
|
|
|
#43 |
|
Glamorøs
|
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage mat
Det er jo en fair sak å ikke like ruccola. Jeg liker selve smaken og bruker det som hovedsalat. Jeg syns mais ødelegger en hver salat, smaken er for søt og dominerende. Tomater må være av god kvalitet, mange smaker bare kjipt, spesielt nå om vinteren.
Min basicsalat består av ruccola eller annen god salat, tomat, nøtter (valnøtter, pinjekjerner eller liknende), agurk, linser eller bønner og ost (enten feta, fersk mozzarella eller norwegia i terninger). Over dette splæsjer jeg litt balsamico, litt olivenolje (Sjekk ut Oliviers & co), nykvernet pepper og salt.
Oliviers & co. Har bl.a. butikk på Storo og i Bogstadveien. Og husk; de færreste matvarer fra Rema smaker ok. For å bli glad i å lage mat syns jeg det er lurt å begynne å sette pris på gode ingredienser. Kjøp kjøtt og kjøttpålegg fra slakteren, fisk fra fiskehandler, oliven i løsvekt fra en grønnsaksjappe osv.
Du er pretty close to a lots case.
|
|
|
#44 |
|
Har fått viljen sin
|
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matLost case du liksom. |
|
|
|
#46 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matSant - rema er faktisk veldig bra på frukt og grønt her også. Det er muligens derfor jeg ikke er lei av det også. |
|
|
|
#47 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matHar du en skikkelig god kokebok i huset, en sånn med "alle" de grunnleggende klassiske oppskriftene?
|
|
|
#48 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matVi lager så godt som all mat fra bunnen, jeg har etterhvert blitt riktig så god på å lage mat også ( |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Glamorøs
|
OK, jeg skal presisere: Det meste utenom basicingredienser. Hvis man skal bli glad i gode ingreidenser, i å lage mat og få inspirasjon, er ikke Rema stedet altså. Og nei, min Rema har ikke osten/melka/smøret/yoghurten jeg foretrekker. Jeg mener selvsagt ikke at man skal kjøpe samme tacopakke i en dyrere butikk, men det mistenker jeg at du skjønte.
Kan dere ikke gjøre det en lørdag da? Og se på det som et Prosjekt først, ikke varer som dere skal ha tilgjengelig hele tiden? Jeg ville også sjekket ut hva som finnes i nærheten av der du bor, det finnes vel kanskje tyrkiske grønnsakshandlere noen steder på bygda også? Etterhvert når du har funnet merker og produkter du liker, så allierer du deg med nærmeste kjøpmann og får vedkommende til å bestille for deg.
Det er derfor du trenger inspirasjon og oppskrifter. Jeg levde på nudler, spaghetti og ost fra jeg var 14 til et par og tyve, så det er håp. Jeg begynte å lage stor mat; steker, kalkuner og slikt, fordi det så gøy ut. Jeg kjøpte og lånte kokebøker og etterhvert så ble jeg såpass vant med ingrediensene at jeg kunne improvisere.
|
|
|
#50 |
|
Har fått viljen sin
|
Jeg gjør meg ikke dummere enn jeg er. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matJeg er også veldig fornøyd med vår lokale Rema, men man skal ikke så mange minutters kjøring unna før man kommer til en Rema der jeg ikke ville bli forbauset hvis det pilte rotter over gulvet.
|
|
|
#52 |
|
Har fått viljen sin
|
Hvor?? |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Glamorøs
|
Der har du ikke meg. Eller, hvertfall ikke helt.
Det er bra, det gjør det jo lettere å få tak i ordentlige greier utenfor bysentraene også.
|
|
|
#54 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matDet er ikke sjans i havet til å reise til Oslo for å handle mat altså. Jeg ser at det ikke vil skje. Vi har en Ultra i akseptabel avstand - that's it. Men remaen lokalt her er av de bedre - det skal den ha. |
|
|
|
#55 |
|
maler
|
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matKjøp familiekokeboken om du ikke har den. Den har gode oppskrifter som er enkle og greie og med forklaringer selv jeg skjønner. Og sortert på ingrediens. Og den forklarer sånne ting som hva som passer sammen og hvordan ting reagerer på oppvarming og sånn.
|
|
|
#56 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matFamiliekokeboken? Det høres ut som det jeg er på jakt etter. |
|
|
|
#57 |
|
Textrovert
|
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matJeg vurderer også å kjøpe Familiekokeboken.
|
|
|
#58 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matJeg anbefaler Andreas Viestad sin kokebok "Hvordan koke vann". Helt grunnleggende gjennomganger av hvordan man behandler ulike typer kjøtt, fisk og grønnsaker. Med den som utgangspunkt tror jeg at man kan lære å lage nesten hva som helst. Sist redigert av Blå : 30-01-11 kl 20:02. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage matVerdens enkleste forrett med kamsjell.
|