Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Jeg vurderer å lære meg å lage mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-11, 12:26   #41
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage mat

Det der kunne faktisk vært meg. Absolutt. :kjente at kylling dermed havnet nederst på lista over aktuelle middager her&nu:

Jeg spiser ikke elg i noen form heller. For mye personlighet involvert.
Eller krokodille. Ekle dyr.

Og om noen sier noe ufordelaktig om et eller annet produkt jeg normalt spiser så kan jeg fort ende med å brekke meg bare ved tanken og greier ikke spise det mer. Makrell i tomat feks - det spiser jeg bare i perioder inntil en eller annen sier noe eller jeg kommer på noe med det - så er det ikke makrell på en lang stund.

Drikke melk fra dispenser? Næ.
Drikke melk fra fremmed kjøleskap? Er du gal, man gjør da ikke sånt?
Melne epler?
Innmat?

Og sånn bare fortsetter det.
Jeg var trettifem før jeg turte smake på reker. Viste seg at det var helt nydelig.

Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 12:28   #42
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå måtte jeg tenke på den udødelige "er det muskler i kjøttdeig" tråden fra et annet forum, så jeg forsøkte å søke den opp, men fant den ikke - kanskje den er død likevel?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 12:49   #43
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Kan noen for eksempel fortelle meg når man bruker ruccola? Det smaker huggorm i sånn salat jeg normalt lager. Normalt betyr alltid. Den består av flybårne tomater, løk, hjertesalat og valgfritt av agurk/løk/mais/spisspaprika.

Det er jo en fair sak å ikke like ruccola. Jeg liker selve smaken og bruker det som hovedsalat. Jeg syns mais ødelegger en hver salat, smaken er for søt og dominerende. Tomater må være av god kvalitet, mange smaker bare kjipt, spesielt nå om vinteren.

Det må da finnes salater der ute som er gode, som ikke er masse mas å lage og som funker til diverse mat?

Min basicsalat består av ruccola eller annen god salat, tomat, nøtter (valnøtter, pinjekjerner eller liknende), agurk, linser eller bønner og ost (enten feta, fersk mozzarella eller norwegia i terninger). Over dette splæsjer jeg litt balsamico, litt olivenolje (Sjekk ut Oliviers & co), nykvernet pepper og salt.

Men sånn når man snakker om oliven for eksempel - de smaker ikke sånn som i Italia de man finner på rema. Hvordan gjør man når man skal kjøpe oliven? Og hvor selger de ok olivenolje?

Oliviers & co. Har bl.a. butikk på Storo og i Bogstadveien. Og husk; de færreste matvarer fra Rema smaker ok. For å bli glad i å lage mat syns jeg det er lurt å begynne å sette pris på gode ingredienser. Kjøp kjøtt og kjøttpålegg fra slakteren, fisk fra fiskehandler, oliven i løsvekt fra en grønnsaksjappe osv.
Jeg anbefaler slakter og pølsemaker Strøm Larsen på Torshov, delikatessebutikken Hotel Havana på Grünerløkka, og grønnsaksbutikken på Grønlands Torg. Evt. Sultan rett ovenfor Hotel Havana. Fiskebutikker er jeg litt grønn på nå, men du kan sikkert finne en god en. Når du går i disse spør du om smaksprøver, oppskriftstips, og prøver ut nye ting.

I tillegg må du begynne å lese kokebøker. Liker du noen av TV-kokkene, f.eks? Jamie eller Nigella? Kjøp en av bøkene deres, og les.

Det er innmari godt sammen med ... thousand island.

Du er pretty close to a lots case. Kan du ik det minste prøve å lage din egen?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 12:57   #44
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og husk; de færreste matvarer fra Rema smaker ok.

Fordi de putter andre ting inni ostepakkene/melkepakkene/tacoskjellpakkene/smørpakkene/youghurtpakkene/eggepakkene/duskjønnerpoengetpakkene?

Jeg håper du egentlig mente ferskvarer? Forøvrig har mine to REMAer virkelig gode frukt- og grønnsaker.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 12:57   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

Lost case du liksom.

Jeg liker jo faktisk oliven alts. Og mozzarella. Og dessuten kjøper jeg kun svinedyre tomater. :feinschmecker light:

Jeg ser helt klart poenget med skikkelige råvarer. Jeg sliter litt med logistikken bare. Her på landsbygden blir det et dagsprosjekt med Vanskelige Parkeringer å reise til spesialforretninger for å handle mat. Dermed må jeg finne en løsning som er brukandes i praksis også.

Det som er med særlig ruccola og balsamico er at når noen andre lager mat med de greiene oppi så smaker det rett og slett helt magisk godt. Jeg får vann i munnen når jeg tenker på kamskjellene med ruccola og noen andre greier som jeg ikke husker hva var som representerte forretten på julebordet sist.

Men - lage selv?
Jeg er såpass teit at jeg ikke skjønner av meg selv hva jeg skal lage sammen med kamskjell, eller hvordan jeg får til at det blir sånn godt som det der. Jeg har liksom mine retter som jeg er god på - men skrekkelig lei av.

Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 12:59   #46
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sant - rema er faktisk veldig bra på frukt og grønt her også. Det er muligens derfor jeg ikke er lei av det også.

Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:00   #47
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Har du en skikkelig god kokebok i huset, en sånn med "alle" de grunnleggende klassiske oppskriftene?

Vi hadde masse spesialkokoebøker, men fant en glimrende fransk kokebok der alt det klassiske står med masse fine tips og mange spennende ingredienser.

Liker du å lage middagspai f. eks.

En enkel paideig:

100g hvetemel /fin sammalt hvete
50g smør
1/2 egg pisket sammen.

Smuldre kaldt smør og mel i en bolle så det får en sånn smulekonsistens. Tilsett egget og kna det sammen til en klump, pakk i plast og legg i kjøleskapet i minst 20 minutter før du bruker den.

Ovnen på 180*C

Deigen holder til å dekke en normal paiform, eventuelt tre-fire små. Forstek deigen i 25 minutter før du har oppi fyllet. Et tips til å få den jevnt forstekt er å legge bakepapir oppe i formen når du har trykket den ut i formen, og legge et lag med tørkede erter eller bønner oppe i bakepapiret slik at de holder deigen flat mens den stekes. Pensle med resten av egget når du tar den ut av ovenen, før du tar oppi fyllet du ha gjort klart mens du forstekte deigen.

Fyllet består i grunnen av det du ønsker å fylle deigen med.

f.eks

Tre egg
Spinat og fetaost
Litt fløte eller melk
pepper og salt

eller

tre egg
100 g jalsberg
stekt bacon i biter
små buketter av broccoli (forkokt)
2-3 dl. fløte
pepper

eller
en boks smårettskinke
gode solktørkede tomater i småbiter
en fin hakket rødløk
biter av chevre 100-150 gram
tre egg
evt litt fløte for å få det vått nok.
Salt og pepper

Det er i grunnen bare å finne på.

Til paien serverer du en god salat, det du pleier å lage, eller en grønn salat der du bruker hjertesalat, issalat, litt ruccola, og crispi-salat, en avocado og agruk. Til den grønne salaten blander du en balsamico vinagrette.
3 ss god balsamico eddik
1 ss rødvinseddik
2 teskjeer Dijon sennep
2 fedd finhakket eller presset hvitløk
190 ml ekstra virgin olivenolje
svart pepper
maldon salt
Pisk sammen eddik, sennep og hvitløk
hell oje oppi eddikblandingen i en tynn stråle mens du piskker hele tiden.
Ha i salt og pepper til du synes det smaker godt.

Gammel 29-01-11, 13:00   #48
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi lager så godt som all mat fra bunnen, jeg har etterhvert blitt riktig så god på å lage mat også () og vi ukeshandler på REMA. Riktignok er vi innom spesialforretninger innimellom for å få tak i de litt mer spesielle tingene, eller litt dyrere merker, men ikke hverdagsvarene. Jeg ser ikke noe poeng i å betale mye mer for akkurat de samme varene på Ultra eller Jacobs.

Gammel 29-01-11, 13:04   #49
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Fordi de putter andre ting inni ostepakkene/melkepakkene/tacoskjellpakkene/smørpakkene/youghurtpakkene/eggepakkene/duskjønnerpoengetpakkene?

Jeg håper du egentlig mente ferskvarer? Forøvrig har mine to REMAer virkelig gode frukt- og grønnsaker.

OK, jeg skal presisere: Det meste utenom basicingredienser. Hvis man skal bli glad i gode ingreidenser, i å lage mat og få inspirasjon, er ikke Rema stedet altså. Og nei, min Rema har ikke osten/melka/smøret/yoghurten jeg foretrekker. Jeg mener selvsagt ikke at man skal kjøpe samme tacopakke i en dyrere butikk, men det mistenker jeg at du skjønte.

Jeg ser helt klart poenget med skikkelige råvarer. Jeg sliter litt med logistikken bare. Her på landsbygden blir det et dagsprosjekt med Vanskelige Parkeringer å reise til spesialforretninger for å handle mat. Dermed må jeg finne en løsning som er brukandes i praksis også.

Kan dere ikke gjøre det en lørdag da? Og se på det som et Prosjekt først, ikke varer som dere skal ha tilgjengelig hele tiden? Jeg ville også sjekket ut hva som finnes i nærheten av der du bor, det finnes vel kanskje tyrkiske grønnsakshandlere noen steder på bygda også? Etterhvert når du har funnet merker og produkter du liker, så allierer du deg med nærmeste kjøpmann og får vedkommende til å bestille for deg.

Men - lage selv?
Jeg er såpass teit at jeg ikke skjønner av meg selv hva jeg skal lage sammen med kamskjell, eller hvordan jeg får til at det blir sånn godt som det der. Jeg har liksom mine retter som jeg er god på - men skrekkelig lei av.

Det er derfor du trenger inspirasjon og oppskrifter. Jeg levde på nudler, spaghetti og ost fra jeg var 14 til et par og tyve, så det er håp. Jeg begynte å lage stor mat; steker, kalkuner og slikt, fordi det så gøy ut. Jeg kjøpte og lånte kokebøker og etterhvert så ble jeg såpass vant med ingrediensene at jeg kunne improvisere.

Gammel 29-01-11, 13:33   #50
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

OK, jeg skal presisere: Det meste utenom basicingredienser. Hvis man skal bli glad i gode ingreidenser, i å lage mat og få inspirasjon, er ikke Rema stedet altså. Og nei, min Rema har ikke osten/melka/smøret/yoghurten jeg foretrekker. Jeg mener selvsagt ikke at man skal kjøpe samme tacopakke i en dyrere butikk, men det mistenker jeg at du skjønte.

Jeg gjør meg ikke dummere enn jeg er. Det finnes nok av dem som er kategorisk anti REMA fordi "alt må handles på Jacobs, til og med dopapiret ". Vår lokale REMA har både økologisk melk og diverse vellagrede oster, så akkurat der er hverdagsbehovet vårt dekket. I tillegg har jeg erfart at de er veldig greie til å ta inn nye varer i sortimentet dersom man etterspør dem. Sesamolje og mer eksklusivt smør foreksempel.

Gammel 29-01-11, 13:35   #51
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også veldig fornøyd med vår lokale Rema, men man skal ikke så mange minutters kjøring unna før man kommer til en Rema der jeg ikke ville bli forbauset hvis det pilte rotter over gulvet.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:40   #52
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg er også veldig fornøyd med vår lokale Rema, men man skal ikke så mange minutters kjøring unna før man kommer til en Rema der jeg ikke ville bli forbauset hvis det pilte rotter over gulvet.

Hvor?? /

Jeg henger fortsatt litt igjen på REMAen der vi bodde før. Den er virkelig noe for seg selv.

Gammel 29-01-11, 13:47   #53
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det finnes nok av dem som er kategorisk anti REMA fordi "alt må handles på Jacobs, til og med dopapiret ".

Der har du ikke meg. Eller, hvertfall ikke helt. Jeg syns kjedebutikkene i Norge har altfor stor dominans, og dermed kontroll over utvalget, så jeg liker ikke å legge igjen pengene mine på Rema (eller ICA, Meny, Bunnpris, Jacobs eller what not), uansett hvor godt utvalg de har av økovarer. Her vi bor så ligger Rema, ICA, Bunnpris, Joker og Meny i gangavstand, og det fører til at Meny har det gode utvalget, og de andre ikke.

I tillegg har jeg erfart at de er veldig greie til å ta inn nye varer i sortimentet dersom man etterspør dem. Sesamolje og mer eksklusivt smør foreksempel.

Det er bra, det gjør det jo lettere å få tak i ordentlige greier utenfor bysentraene også.

Gammel 29-01-11, 16:57   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ikke sjans i havet til å reise til Oslo for å handle mat altså. Jeg ser at det ikke vil skje. Vi har en Ultra i akseptabel avstand - that's it. Men remaen lokalt her er av de bedre - det skal den ha.

Jeg kan jo lage pai, men jeg lager den alltid lik. Jeg tror jeg skal teste noen av Pamina sine varianter og se om ikke det blir litt gøy. Også tror jeg at jeg skal se om jeg finner ut av noe med kamskjell.

Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 17:09   #55
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøp familiekokeboken om du ikke har den. Den har gode oppskrifter som er enkle og greie og med forklaringer selv jeg skjønner. Og sortert på ingrediens. Og den forklarer sånne ting som hva som passer sammen og hvordan ting reagerer på oppvarming og sånn.

Gammel 29-01-11, 17:13   #56
Slettet bruker
Passiv

Standard

Familiekokeboken? Det høres ut som det jeg er på jakt etter.

Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 17:13   #57
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderer også å kjøpe Familiekokeboken.

Jeg er dessuten veldig glad i Hälsokokboken (finnes også på norsk). Det må være noe med forklaringene i den boka, for alt jeg har laget derfra har blitt perfekt. Og det kan man generelt ikke si om maten jeg lager.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 17:31   #58
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anbefaler Andreas Viestad sin kokebok "Hvordan koke vann". Helt grunnleggende gjennomganger av hvordan man behandler ulike typer kjøtt, fisk og grønnsaker. Med den som utgangspunkt tror jeg at man kan lære å lage nesten hva som helst.

Ellers har jeg en god grunnleggende kokebok, Aschehoug og Gyldendals store kokebok. Den er veldig tradisjonell norsk, men den har alle grunnforklaringene og det synes jeg er nyttig.

Jeg bruker forresten ruccula som pålegg, oppå kjøttpålegg. Det synes jeg er godt.

Sist redigert av Blå : 30-01-11 kl 20:02.
Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:29   #59
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Verdens enkleste forrett med kamsjell.

Legg 4 kamsjell pr. person i olje som har godt med pepper i seg.

Legg opp ruccola på hver tallerken.

Stek kamsjellene til de er lyse brune under, snu dem rundt, og stek dem ca halvparten av tiden på den andre siden.

På ruccolaen legger du fire teskjeer med creme fraiche

Du legger et kamsjell på hver creme-dott, så tar du en flaske med søt-chilisaus og heller litt over hvert kamsjell.

Det er utrolig enkelt og veldig, veldig godt.

Gammel 29-01-11, 20:40   #60
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Du kan lage Vidundergryten til Mim. Hadde den i dag. Himmelsk smak. Og enkel. Du finner sikkert alt på Rema.

Emneord
carnitas, ruccola

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.