Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Det spiller vel ikke så stor rolle hva disse dagene kalles. Og de er helt sikkert nyttige enten de brukes til kurs eller planlegging eller om det er avspasering av planleggingstid det er snakk om. Men disse dagene skaper ganske store problemer for foreldre. Jeg vet at barnehagene liker å se på seg selv som hovedsaklig pedagogiske institusjoner med pass av barn som en bieffekt, men denne barnepassfunksjonen er svært viktig for de som bruker barnehagene. Og for andre bedrifter som har foreldre som ansatte er det jo et problem at så mange må ha fri samme dag fordi barnehagene stenger, evt er det foreldrene som får et problem fordi ikke så mange kan få fri samme dag der de jobber og barna da er uten tilsyn.
Jeg forstår ikke helt hvorfor dette ikke kan løses på en annen måte. Må virkelig alle planlegge samtidig? Andre bedrifter har jo også planleggings- og kursbehov og greier å få til dette uten å stenge hele bedriften. Hvis det likevel gjøres på kveldstid, kunne man se for seg å spre avspaseringen av dette utover året? Jeg skjønner jo at det ikke er like attraktivt for de ansatte som å få en kollektiv langhelg, men det å stenge barnehagene samtidig samme dag er ikke uten bivirkninger for resten av samfunnet og bør derfor i utgangspunktet unngås om mulig. Det samme gjelder forsåvidt SFO. Skolen kommer i en annen kategori, og der tar SFO over behovet for pass hvis ikke denne stenges samtidig.