Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-11, 23:31   #1
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?

Jeg har lest en del diskusjoner det siste året som går på hvor dårlig det passer med skoleferier, for korte åpningstider i bhg, for dårlig, for dyr og for lite SFO. Jeg har lest meg fram til at sommerferien er for kort, høstferien unødvendig og vinterferien likeså. Og nå er det altså planleggingsdagene som er på banen.
Man burde innføre flexiferie, slik at foreldre kan reise når det ikke er så dyrt/passer med egen ferie, og barnepassordninger bør være tilgjengelige hele året slik at alle får pass når de trenger det, og dette vil være mye mer samfunnsøkonomisk.
Jeg lurer vel egentlig på hva slags skole/barnehageår man ser for seg? Bør det innskrenkes til tre ukers ferie som tas ut når det passer? Er det samfunnsøkonomisk nok? Bør vi kutte barselspermisjonen til seks uker? At norske foreldre kan være vekke et helt år fra jobben er jo særdeles lite samfunnsøkonomisk?

Er det i det hele tatt noen løsning som er gjennomførbar og samfunnsøkonomisk nok? I tillegg til å være familievennlig?
Er dette et særnorsk problem, eller har de i andre land en bedre ratio mellom foreldreferie og barneferie?

Under min bittelille googlesekvens over skoleår fant jeg denne oversikten over antall skoledager i året, bare som et lite sammenligningsgrunnlag:

School days in other countries

American students 180 days
Australian students 198 days
Israeli students 216 days
German students 220 days
Japanese students 243 days

Oversikten er tatt herfra:
http://www.woodlands-junior.kent.sch.../schterms.html

I England går elevene på skole 195 dager.

*Ber en liten bønn om at vi kan se bort fra lærernes arbeidstid, siden det er fullstendig uinteressant i forhold til det jeg lurer på*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.