Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om muslimer og bading

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-11, 21:36   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om muslimer og bading

Jeg har lurt på dette en stund nå, så jeg får avsløre min manglende kunnskap om dette og spørre dere.

Jeg underviser i svømming for en gjeng elever, jenter og gutter, i småskolealderen. Noen av disse er muslimer. Skolen jeg jobber på er ikke spesielt multikulturell, i norsk målestokk, så jeg har begrenset erfaring med bade-, dusje- og avkledningsproblematikk.

Jeg antar at forskjeller på hva man praktiserer er like ulike her som hos alle andre. Eller? Er det noen universelle regler i islam på hvordan dette praktiseres? Jeg har barn fra både Pakistan og Somalia. Felles for disse er at de ikke skifter eller dusjer sammen med andre. Ingen andre. Dette skaper utfordringer på det praktiske planet. Noen av dem bader i bikini, andre i heldekkende badedrakter. De som bader i bikini er de som er mest påpasselige med å ikke vise kroppen sin til noen i garderobesammenheng. Jentene fra Somalia bruker hijab, ikke jentene fra Pakistan. De pakistanske barna jeg underviser har foreldre som er veldig integrerte og noen sier at de er veldig opptatt av at barna ikke skal skille seg ut og være annerledes, så de snakker bare norsk hjemme. Likevel sier en av disse elevene at foreldrene har fortalt at de må dusje skifte i lærergarderoben.

Noen av disse elevene er livredde vann og kan ikke svømme. De går aldri i svømmehaller med foreldre, og det bades visst ikke ellers heller. Andre er som fisker i vannet og noen av dem går på svømmeopplæring, en av dem sammen med andre muslimske barn.

Opplys meg! Jeg vil gjerne forså litt mer, men synes det er vanskelig når det praktiseres så mye forskjellig. Jeg vil gjerne legge tilrette for alle, men må innrømme at det byr på praktiske utfordringer.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:47.