Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergang
Jeg synes definitivt det er en viktig debatt, det gjør jeg. Men jeg vet ikke helt om jeg liker vinklingen så godt. Jeg synes den rett og slett trekker den litt langt og gjør folk dummere enn det de er. Selv om det helt klart finnes de som er så dumme og enda litt til.
Hmmm, jeg er litt delt her, kjenner jeg.
Det er ikke det at jeg ikke er enig i at det er et problem, men noen ganger tror jeg det er et problem som forsterkes litt av dem det handler om selv. Illustrert med mitt eget brune barn, som føler seg annerledes i Norge, selv om det ikke er noen som påpeker forskjellen overfor henne. Hun ser den selv. Her synes hun selv hun sklir bedre inn, fordi det er så mange som ikke er hvite. Og det selv om hennes beste venninner også her er hvite i huden.
Det ble kanskje litt rotete skrevet, men jeg tror at det er to ting man må jobbe med. Både hvordan vi som ser etnisk norske ut ser på de som ikke ser etnisk norske ut, men også hvordan de ser på seg selv. Det henger selvfølgelig sammen på mange vis, men ikke nødvendigvis 100%. Minstemann feks har aldri reflektert et halvt sekund over at han er brun i huden (men han har heller aldri reflektert over det faktumet at noen andre har født ham heller).
Det var sikkert ikke noen som klarte å få noe fornuftig ut av dette, men det er midt på natten i hodet mitt, så det er kanskje ikke så rart om dette innholdsmessig og poengmessig står til stryk.