Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hijab - argumenter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-11, 11:54   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab - argumenter

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Å forby hijab vil å undertrykke de muslimske kvinner som ønsker å bruke det. Mange muslimske kvinner er muslimer uten å bruke hijab (akkurat som mange kristne kvinner er kristne uten å gå med kors rundt halsen), så for dem vil det uansett ikke være et relevant spørsmål. Jeg har lest at det blant noen grupper muslimske kvinner nå er populært å begynne å gå med hijab, selv om mødrene og bestemødrene ikke bruker det - nettopp som en statement om at de ikke lar seg undertrykke - av den norske kulturen.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Tilpasse seg vestlig kultur? Hva med de millioner av jentebarn som er født og oppvokst i Europa. De ER Europeiske muslimer og i Europa har vi religionsfrihet, ergo selvfølgelig bestemmer de selv om de ønsker å gå med hibjab eller ei. Vi ønsker ikke å sammenlikne oss med land eller regimer som lager forbud mot enkelte grupper i samfunnet basert på etnisitet, religion eller what have you not.

Om man liker hijab eller ei er en helt annen sak.

Jeg siterer noen av de jeg er enig med og så signerer jeg Fnatten, Ulvefar og Polyanna.

Intelligente, velformulerte, utdannede kvinner forteller meg at de velger hijaben. Jeg kan mene hva jeg vil om det valget, men jeg kan ikke frata dem at de velger det og at det valget betyr noe for dem. Jeg synes at det er mye viktigere at vi har et samfunn der man kan velge hijab og samtidig velge utdanning, jobb og selvstendighet. Det er bare da vi skaper et samfunn der vi vet at valget blir så reelt som mulig. Dersom vi skyver kvinner med hijab inn i en tilværelse der de blir avhengig av andre så fratar vi dem i hvert fall muligheten til å ta selvstendige valg.

Og, som Polyanna sier, mange kvinner og menn gjør valg som jeg ikke liker. Det fratar dem da ikke retten til å gjøre de valgene. Jeg vil nok ikke bli veldig glad om mine døtre kommer hjem med hijab en dag, men jeg håper at jeg oppdrar dem til kvinner som, i så fall, har tatt det valget selv og ut fra en overbevisning som jeg må respektere.

Jeg er blant dem som synes at det er lite hyggelig å se barn med hijab. Men vi gir faktisk foreldre rett til å ta religiøse valg for sine barn, og da er dette en del av den retten. Uansett hva jeg, eller andre, mener om det. Og igjen, så mener jeg at det viktigste vi, som foreldregruppe kan gjøre, at vi inkluderer disse barnene og gir dem tilgang til kunnskap om ulike måter å leve og velge på. Slik at de som voksne har muligheten til å ta sine egne valg.

Og når det gjelder sammenlikningen med fysiske overgrep så henger den ikke på greip. Hijaben kan man ta av. Man kan ikke bare ta tilbake en ødelagt kropp.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.