|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hijab - argumenter
Jeg siterer noen av de jeg er enig med og så signerer jeg Fnatten, Ulvefar og Polyanna. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
maler
|
Sv: Hijab - argumenterJeg synes egentlig ikke at en nøytral, uniformstilpasset hijab burde behøve å gi folk en følelse av at vedkommende politikvinne ikke er nøytral i sin yrkesutøvelse. Det er i såfall en følelse som kommer av at man ikke er vant til å se det. Noen kan jo finne på å tenke at "han behandler meg sikkert slik fordi han er pakistaner" også. Eller "hun tar sikkert hennes parti fordi hun er kvinne". Jeg mener ikke at ting man har på seg stiller i samme kategori som hudfarge og kjønn, men jeg synes det er viktigere å legge til rette for at oppegående muslimske kvinner kan velge denne typen yrker enn å være helt bombesikker på at de ikke utstråler at de er muslimer. Jeg synes ikke hijab kan sammenlignes med krusifiks-smykker for kristne, det siste brukes kun som "statement" og har ingen funksjon for individet forøvrig.
|
|
|
#63 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hijab - argumenterForsaavidt gode poeng fra Katta her synes jeg. Argumentet mitt er bare gyldig saa lenge hijaben oppfattes som en religioes-politisk markoer. Synes Blaa, Polyanna mfl sier det bra: Man kan mislike ideene som hijaben uttrykker, men jeg ville mislike ennaa mer a bo i et samfunn hvor det var forbudt aa vaere uenige.
|
|
|
|
#64 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hijab - argumenterOg det er definitivt en trade-off, og veldig solide argumenter på begge sider, syns jeg. Men jeg faller ned på samme side som Ulvefar lell.
|
|
|
#65 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Flypersonale har ikke anledning til å bære personlige religiøse symbol. Det står i uniformsreglementet. De som ikke klarer å skille på jobb og fritid, får dermed vurdere om jobben passer for dem eller ikke. Jeg bruker kors rundt halsen privat. Ikke på jobb. Det synes jeg er helt uproblematisk. Jeg kan heller ikke farge håret mitt lilla, men jeg kan godt ha lilla hår når jeg har fri fra jobb. Det er også helt uproblematisk.
|
|
|
#66 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Helt enig.
|
|
|
#67 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Hijab - argumenterJeg støtter Katta i denne diskusjonen. Jeg vil ikke ha et samfunn som forbyr bruk av religiøse/kulturelle identitetsmarkører, som jeg oppfatter hijab som å være. Hva hijab tradisjonelt har vært et symbol på synes jeg egentlig er irrelevant for dagens situasjon, poenget må jo være hva folk som velger å gå med hijab i dag legger i plagget. Kultur som prosess, ikke som et statisk historisk produkt med andre ord. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Fjellpiper
|
Jeg visste ikke at flyvertinner ikke kan bruke kors rundt halsen når de er på jobb. Jeg synes dette er underlig, og litt trist. Jeg forstår på deg som at det ikke betyr noe for deg om du bruker korset eller ikke, og jeg vet ikke hvor vanlig det er for kristne å ha et sterkt ønske om å markere religiøs tilhørighet med kors. Jeg vet heller ikke om det er noen som reagerer negativt på å se et kors rundt halsen på flyvertinnen? Jeg har ikke hørt om noen. Men dersom det skulle være sånn at noen mente dette tenker jeg at det er de som har et problem, og at flyselskapene ikke har som ansvar å løse det problemet for dem ved å forby kors. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Hijab - argumenterFor min del er det stor forskjell på en ansatt på kiwi - som gjerne må bære hijab for min del, og en politidame f.eks. Representanter for staten bør ha standard bekledning og ikke bære religionsmarkører. Jeg har også en viss forståelse for reglementet som flyselskapene tydeligvis har. Et fly er noe annet enn Kiwi - jeg tipper reglene har både med flypersonalets egen sikkerhet å gjøre, og ut i fra en generell servicepolicy. Ved å fjerne religionsmarkørene står man i større grad fram som objektiv fordi passasjerer ikke vet noe om din religiøse og kulturelle tilhørighet. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Fjellpiper
|
Jamfør bindersen som ble brukt under krigen for å symbolisere nasjonalt samhold i mangel på andre symboler, som var forbudt. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
En, av to-tre
Men kan du se for deg situasjoner der ei politidame med hijab kan være problematisk, ikke minst for henne selv? Gjerne jamfør en annen diskusjon som var her om dagen om menn som kan håndhilse på kvinner etc. etc. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
En, av to-tre
Sv: Hijab - argumenterDet tror jeg hadde vært et godt og funksjonelt kompromiss hattifnatten |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Fjellpiper
|
Jeg kan forsåvidt se for meg en haug med problematiske situasjoner. Ei politidame med hijab kan sikkert bli utsatt for en masse sjikane, forakt og kanskje tilogmed fremprovosere vold fra lovbrytere eller publikum. Akkurat som det å være kvinne og politi, eller mørkhudet og politi, kan være problematisk i noen situasjoner. Det betyr likevel ikke at jeg mener man skal unngå det som kan bli oppfattet som problematisk, men at det blir enda viktigere å slå fast at kvinner, mørkhudede og muslimer er like skikket og like viktige å ha i politistyren som blonde, korthårede menn (som jeg i noen sammenhenger kan oppleve som mye skumlere...) |
|
|
|
|
|
#74 |
|
|
Jeg er helt enig med deg, men i mine oeyner blir det for enkelt aa si at det bare er aa slutte med det. Det er nok dessverre ikke saa enkelt og det er det vi vil faa frem. Paa flere maater viser det seg at de ligger 570 aar etter oss i tideregningen religioest sett. Jeg syns at vi faar akseptere at noen har noe paa hodet som vi selv ikke liker. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hijab - argumenterJeg forstår både at kvinner ønsker å uttrykke visuelt en religiøs/kulturell/politisk forankring, og jeg forstår dem som ønsker å bruke det fordi de føler seg nakne uten (som jeg ville gjort om jeg skulle gått rundt i bare singlet eller bh, kanskje?). Men jeg synes virkelig at hijaben dypest sett representerer noe sterkt kvinneundertrykkende, og skulle ønske at unge, muslimske kvinner ville la det veie tyngre. Men, deres valg.
|
|
|
#76 |
|
Fjellpiper
|
Jeg synes at det å la seg føre til alters av sin far representerer noe sterkt kvinneundertrykkende. Likeså å gifte seg i hvit kjole, og å ta sin manns etternavn. Men jeg har observert at ganske mange unge (og eldre) norske kvinner mener noe annet. Deres valg. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
En, av to-tre
Sv: Hijab - argumenterJeg mener forøvrig heller ikke at hijab skal forbys - jeg bare ønsker at færre og færre og færre og færre skal bruke det. Forbud vil trolig gjøre det verre for de som er utsatt for sterk tvang - og så er det sikkert fint for resten. Da blir prisen for høy for meg. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hijab - argumenterHeilo: Hvit kjole-parallellen er bra. Det understreker det åpenbare i at vi virkelig, virkelig ikke kan gi oss til med å forby hverken ytringer eller klesplagg. Jeg blir alltid like satt ut og månebedotten når jeg møter tilsynelatende oppegående folk som mener at hijab bør forbys. Det er helt absurd for meg, samme hvor mye jeg misliker plagget. Neste gang skal jeg trekke frem den hvite kjolen.
|
|
|
#79 |
|
Sperret
|
Ja, selvfølgelig. Hele poenget er jo at det ikke er tillatt med noe sivilt tilbehør til uniform. |
|
|
|
![]() |
|
|