Kjære Sandra - er dette normalt?
(For dere som ikke vet det, "Kjære Sandra" var en populær spørrespalte da jeg var ung. Det kom alaskens med dumme spørsmål, og det spørsmålet jeg stiller er nok litt i den gata )
Jeg snakket med en bekjent av meg her forleden, vi var ute å spiste for ca ett år siden i forbindelse med et arrangement. Jeg kjenner h*n ikke så godt så jeg vet ikke om h*n er mye ute å spiser, er interessert i mat, har en travel hverdag etc
Vedkommende husket at vi hadde vært ute å spist, men ikke hvor vi hadde vært. Jeg husket at vi hadde vært ute å spist, hvor det var (ikke navnet på plassen, men jeg kan gå dit), hvilke sjanger maten var innenfor, hvordan jeg satt, hvem jeg snakket med og temaene vi hadde vært innom. Jeg husker også to direkte sitater (men det er ikke så vanlig at jeg husker, jeg kan godt huske temaene som ble tatt opp, meningene som ble hevdet, men ikke formuleringene). Jeg husker lokalet (at man måtte gå opp en trapp, at de hadde garderobe, hvor man måtte gå for å finne toalettet. Jeg husker hvor vi parkerte før vi gikk dit.)
Jeg vil ikke si at dette var en sjelsettende opplevelse for meg. Det var en riktig hyggelig kveld, for all del, men ikke noe ekstraordnimært.
Det jeg lurer på nå er selvfølgelig: Hvor mye og hva (ikke minst!) er det vanlig å huske? (Jeg husker feks ingen lyder. Jeg "ser bilder" i hodet mitt når jeg tenker på kvelden. Jeg husker hva jeg følte og tenkte feks at maten var OK, men jeg husker ikke smaken.)