Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjoner
Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.
]
Forskni ng, blant annet fra Senter for atferdsetellerannet i Stavanger har etterhvert grundig avvist myten om den stakkarslige mobberen. Mobbing henger ofrest sammen med ønske om å eie og utøve makt. Jeg synes disse punktene er greie, forutsatt en ryddig prosess før og at det er eskalerende tiltak.
det der er kjempeviktig. En "stakkarslig" bølle kan fort bli syndebukk i et miljø som egentlig ble skapt fordi en ressurssterk og populær ledertype fikk lov til å sette dagsorden med ubehagelig og dominant adferd.
Dessuten føler jeg at foreldrene til mobbere (eller bøller - jeg syns fremdeles det høres ut som tiltak mot bøller og ikke nødvendigvis bare mobbing) blir stigmatiserte. Man trenger ikke å være en dårlig forelder selv om man har fostret et barn som deltar i mobbing. Det er fort gjort å havne der for hvem-som-helst, selv voksne og ellers oppegående og hyggelige mennesker kan bidra i mobbing. Det er kanskje litt som lus; man trenger ikke å ha gjort noe galt for å få det, men det er galt å ikke gjøre noe med det.
Klare og tydelige voksne som setter grenser for hva slags adferd som får plass i gruppa er mye viktigere enn gapestokk. Hvis tiltak settes i verk sånn at gapestokk er et ok middel mot noen som har vært "slem", er man i gang med å vise hvordan man kan gjøre mot noen man syns er slemme. Og der skal det tråkkes veldig, veldig varsomt tror jeg.