Sv: Billig og sunn middag?
Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.
gjerne oppskrift på stappe også 
Jeg har i - tja - omtrent tredjeparten så mye gulrøtter som poteter, kanskje, og så omtrent like mange hvitløksfedd som gulrøtter. Skreller gulrøttene først, siden de bruker lengst tid på å koke, og deler dem i biter og hiver dem i vanngryten. Skreller poteter og har dem også i biter i vannet, og skreller hvitløksfedd og har i.
Koketiden varierer med potettypen og hvor store biter det er, men når både poteter og gulrøtter er ordentlig møre heller jeg av vannet, har i en teskje eller to med salt og et par smørklatter, og moser med potetstapperen min. Sper med melk og moser litt til, og rører alt sammen. Vi synes det er greit med grov stappe med litt biter i, så jeg finmoser ikke alt; vil man ha den helt glatt, kan man evt. ta ut gulrotbitene og mose dem med blender eller stavmikser før man rører dette inn, før det er vanskeligere å finknuse gulrøttene helt enn potetene. (Hvis jeg har i vanlig løk, noe jeg har noen ganger, fisker jeg opp den kokte løken og kjører den glatt med stavmikseren.)
Jeg pleier å lage en diger porsjon, for det blir spist mye av den, og restene er veldig gode å steke i stekepannen til en senere middag.