|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
![]() Billig og sunn middag?Hva lager dere om dere skal ha billig OG sunn middag? Trenger inspirasjon |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Billig og sunn middag?Jeg er usikker på hvor billig det må være, men vi woker mye grønnsaker. Sammen med ukens helgetilbud fra Kiwi, så er det i mine øyne billig middag.
![]() |
![]() |
#3 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Billig og sunn middag?Tomatsuppe? Det er billig. Hvis du koker noen egg til blir det litt mer mettende også. Eller andre typer supper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Billig og sunn middag?Hjemmelagd blomkål- eller tomatsuppe er ihvertfall billig.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Billig og sunn middag?Da må man tenke tradisjonelt mhp grønnsaker. De tradisjonelle norske grønnsakene er mye billigere enn mer eksotiske. Blomkålssuppe for eksempel er billig. Serveres med godt brød. Fiskegrateng. Omelett. Fiskesuppe. Gryte med grønnsaker og kjøtt som bør koke en stund. Lapskaus.
![]() |
#6 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Billig og sunn middag?Takk for tips :-) Vi bruker ikke Toro etc, men kan nok bli flinkere til å bruke frossen fisk. Og litt mer standard norsk mat ja... Fiskeboller f eks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Billig og sunn middag?Frossen fisk er ikke alltid så mye billigere.. Når eks mega har tilbud på fisks å kan det ofte være biligere enn å kjøpe findus.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Billig og sunn middag?
Jeg synes nesten alltid at jeg finner billigere fisk i fiskedisk enn i frysedisk.
![]() |
#9 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Billig og sunn middag?Frossen suppe-og-lapskausblanding sammen med noe kjøtt eller pølser.
![]() |
#11 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
Bunnpris har også billig laks (29,-) en dag i uka (litt usikker på hvilken ukedag det er men tror det er mandager). De har svinekjøtt, pølser og kjøttdeig på tilbud også en dag i uka. Svinekjøttet har jeg kjøpt en gang men der ble jeg ikke spesielt imponert over kvaliteten. Laksen derimot er helt fin.
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Billig og sunn middag?En favoritt hos oss, særlig hos Poden, er ovnsstekte kyllinglår med potetstappe. Kjøper frosne First Price-kyllinglår (som er veldig gode) og steker dem i ovnen med krydder på (kan gi grundigere forklaring om du vil), og så koker jeg poteter sammen med gulrøtter og hvitløk og moser alt sammen til stappe. (Den stappen er kjempegod og blir spist masse av, og blir det rester, steker jeg dem i stekepanne til neste dags middag.) Og så har vi brokkoli til.
![]() |
#13 |
Carpe Diem!
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vil gjerne høre litt mer om krydderet og ting til disse kyllinglårene*på utkikk etter sparetips*
![]() |
#14 |
flisespikker
|
Jeg kjøper altså frosne First Price-kyllinglår og tiner dem helst først. Har dem i ildfast form med timian, paprika og kanskje grillkrydder på, og noen klatter smør, og så dekker jeg med aluminiumsfolie og setter dem i ovnen på 100 grader i en time omtrent, kanskje enda lengre. Så tar jeg av folien og skrur opp til 225 grader og steker til de er sprøstekt utenpå, det tar en halvtimes tid - omtrent så lang tid som jeg bruker på å koke poteter/gulrøtter og lage stappe. Kyllinglårene blir veldig saftige og gode på denne måten. Beregner 1-2 per person. (steker f.eks. 5 lår til oss 3).
![]() |
#15 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Billig og sunn middag?Steker seifilet i blokk med eple og løk, og så har vi gulrøtter og poteter ved siden av. Middag til fire for en liten femtilapp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Carpe Diem!
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
gjerne oppskrift på stappe også
![]() |
#17 |
koko
|
![]() Sv: Billig og sunn middag?Jeg vil slå et slag for den gode, gamle høna. Hønsefrikasse og hønsesuppe. Mye smak for en rimelig penge. Så mye kjøtt er det ikke, men grønsaker og saus/suppekraft er nydelig.
![]() |
#18 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Billig og sunn middag?Om du har mulighet til oppbevaringer det mye billigere å kjøpe i store kvanta i stede for små. Kjøp sekker med 25 kg poteter, 10 kg gulrot og 10 kg kålrot nå på høsten. Mange som dyrker annonserer i avisen, enten til avhenting eller levering. Dessuten lønner det seg å kjøpe større kvanta ris, bønner, linser og pasta på innvandrerforretninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Billig og sunn middag?Da fisker jeg et par ørreter, sprøsteiker dem og lar en liten dæsj lettrømme surre med i steikepanna til slutt. Serveres med små, uskrelte nypoteter, gulrøtter, kålrot og purre. Gressløk over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Billig og sunn middag?Stekt torsk (frossen, bor på bøgda), potetstappe, kokte rotgrønnsaker og soyasmør er god og ganske billing mat. Som det er nevnt tidligere i tråden kan potetstappe brukes til det mest.
![]() |
|
|