SFO i 4. klasse - et mål for alle?
Jeg leste følgende nyhet og lurte på hva dere mener om datagrunnlaget som er brukt. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.8008225
I hele saken viser tabellene til bruk av SFO i 4. klasse. Er egentlig bruk av SFO i 4. klasse et godt mål på det de ønsker å vise?
I den byen jeg kommer fra er det ingen som bruker SFO i 4. klasse. Dette er ikke fordi de har dårlig råd, men det er rett og slett ikke noe man gjør.
Snuppa går bare i 1. klasse, men vi vurderer å kutte ned plassen hennes til halv plass etter sommerferien. Rett og slett fordi hun trives godt med å være alene hjemme og disponere egen tid slik at hun ikke bruker SFO mer enn halv plass. Hun er kanskje ikke på normalen, men det må da være ganske vanlig å kutte ut SFO av andre årsaker enn økonomi når de blir så store at de går i 4. klasse?
Er det noe mål at ungene skal gå på SFO helt til 4. klasse?
I så måte synes jeg det er langt mer relevant å se på bruk av SFO i 1. klasse. Selv om det er "snodig" at det er så utrolig stor forskjell på øst og vest. Jeg ser den. Jeg kjenner at jeg blir litt irritert på journalister som lager saker som baserer seg på et så snodig datagrunnlag. Eller er det jeg som tar feil?