Sv: Er det greit?
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Lavere terskel for å melde fra vil vel naturligvis medføre at flere syke opplever at det stilles spørsmål? Eller misforstår jeg deg nå?
Det spiller jo ingen rolle, all den tid at de ikke gjør noe galt? Om naboen ringer NAV og rapporterer inn at jeg trener en time hver dag, mens jeg angivelig er heltidssykemeldt, så er det jo ikke verre enn at NAV sjekker med legen min og at hun bekrefter at dette er i tråd med min rehabilitering.
Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.
Det jeg synes er snålt er at man faktisk går rundt å lurer på om naboen er reelt sykemeldt eller ikke.
Det er kjerringfakter i min bok.
Jeg har såpass tillit til legestanden som sykemelder at jeg tror at de gjør faglige vurderinger som er riktige når de sykemelder en pasient.
Jeg har selv blitt utsatt for slik mistenkeliggjøring av kjerringkollegaer og snusenaboer. Frisk som en fisk var jeg, men å utføre jobben min kunne kostet meg livet. Det var faktisk en så stor krise for meg å få denne beskjeden at jeg var mentalt lammet i ukesvis, og da få den påkjenningen det var å bli mistenkeliggjort av disse kjerringene gjorde belastningen mye større.
I mitt hode er det en mye større belastning at naboer eller kollegaer "snakker om" meg og "tenker sitt" enn at de tar en telefon til NAV. Igjen: gitt at jeg ikke gjør noe som ikke tåler nærmere undersøkelser.
Og det er vel ganske grundig vist at det snyltes MYE på sykemeldinger og trygd i det norske systemet, så at man kan lure på slikt, synes jeg ikke er noe rart i det hele tatt.
|