Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 13:53   #61
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det greit?

Man man melde fra enten skriftlig eller muntlig, til både lokalkontor, forvaltningsenhet eller publikumsmottak.

Det er lokalkontoret som godkjenner sykemeldinger sendt inn fra legen så et brev dit vil vel være riktig instans. Det krever jo at man da vet hvilket område vedkommende hører til da. Hvis ikke kan forvaltningsenheten i fylket finne ut kontortilhørighet så lenge de har fullt navn (og helst adresse og siden det kan være flere med samme navn)

Sist redigert av Éowyn : 07-03-12 kl 14:00.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:54   #62
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er sykemeldt (eller AAP faktisk) og både trener, går turer, treffer venner, sitter på cafe og hviler. Om noen melder dette til NAV, gjør det meg ingenting. Både NAV og fastlege er fullt ut inneforstått med at dette er en del av jobben jeg må gjøre for å komme ut i jobb igjen. Nå har jeg overhodet ikke opplevd mistenkeliggjøring, men det er kanskje fordi jeg har vært særdeles åpen med hva som har skjedd og hvordan jeg har det. Men om jeg ikke hadde vært en så åpen person, kan jeg godt tenke meg at mange hadde "tenkt sitt". Da ville jeg satt pris på at de ringte til NAV istedenfor å gå å slarve om meg blant naboene.

Gammel 07-03-12, 13:56   #63
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg har ganske stor tiltro til "Bergen bullying research group".
Ellers synes jeg det er rart dersom det er slik at man bare kan nevne mobbing uten å få noen spørsmål av den som skal sykmelde og også har rapporteringsplikt, om jeg ikke tar feil. Jeg har inntrykk av at det skal en del mer til.

Igjen: Mobbing eller konflikt på arbeidsplassen er ikke sykemeldingsgrunn.

http://sykmelderveileder.helsedirekt...r/default.aspx

Sitat:

Mobbing, varsling og konflikter på arbeidsplassen gir ikke rett til sykmelding. Men pasienten kan oppleve konsekvenser i form av redusert helse, noe som kan være grunnlag for sykmelding.

Gammel 07-03-12, 13:58   #64
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg finner det merkelig at så mange her mener det er greit å gå mistenke og baksnakke naboene sine. Det er ingen andre en snekkeren, legen og arbeidsgiveren hans som har noe med hvorfor han er sykemeldt og hva slags arbeidsoppgaver han kan mestre på fritida.

Det er fryktelig slitsomt for sykemeldte å oppleve denne mistenkeliggjøringa og det vet jeg fordi jeg har vært der sjøl og er der til dels sjøl nå.

Når det gjelder å få bukt med trygdesvindel så mener jeg at dette gjøres bedre med andre virkemidler enn naboer bak gardinene. Det er en grunn til at dette med sykemeldinger følges opp på en annen måte nå enn før. Dessuten har arbeidsplassene også et ansvar for et godt arbeidsmiljø slik at arbeiderne trives og ikke sykemelder seg uten grunn. En ting er sikkert, mistenkeliggjøring og baksnakking gjør ikke akkurat underverker for arbeidsmiljøet og -moralen.

Gammel 07-03-12, 14:03   #65
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Igjen: Mobbing eller konflikt på arbeidsplassen er ikke sykemeldingsgrunn.

http://sykmelderveileder.helsedirekt...r/default.aspx

Ja, det er riktig. Jeg reagerte bare på denne "dra mobbekortet". Det er ikke så enkelt at noen har stukket innom legevakta og mumlet "mobbing" og så vips! var sykmeldingen i printeren. Man må ha blitt syk av den og min erfaring er at det også spørres om konkrete eksempler når man "drar mobbekortet".

En annen ting: Det å bli mobbet er ofte såpass skambelagt for den som utsettes for det at det for mange nok ikke kommer lett å kalle det for det det er. Man mistenkeliggjøres, folk lurer på om man er "vanskelig" eller om karakteristikkene har noe for seg osv. Mitt inntrykk (og forsåvidt erfaring også) er at det sitter veldig langt inne å dele dette "skamfulle" med noen. Selv i en fortrolig samtale med fastlegen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:05   #66
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg finner det merkelig at så mange her mener det er greit å gå mistenke og baksnakke naboene sine. Det er ingen andre en snekkeren, legen og arbeidsgiveren hans som har noe med hvorfor han er sykemeldt og hva slags arbeidsoppgaver han kan mestre på fritida.

Det er fryktelig slitsomt for sykemeldte å oppleve denne mistenkeliggjøringa og det vet jeg fordi jeg har vært der sjøl og er der til dels sjøl nå.

Når det gjelder å få bukt med trygdesvindel så mener jeg at dette gjøres bedre med andre virkemidler enn naboer bak gardinene. Det er en grunn til at dette med sykemeldinger følges opp på en annen måte nå enn før. Dessuten har arbeidsplassene også et ansvar for et godt arbeidsmiljø slik at arbeiderne trives og ikke sykemelder seg uten grunn. En ting er sikkert, mistenkeliggjøring og baksnakking gjør ikke akkurat underverker for arbeidsmiljøet og -moralen.

Amen!

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:06   #67
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener ikke at det er greit å baksnakke naboen sin, men siden jeg vet at trygdesvindel/svart arbeid osv. er et gigantisk problem i Norge, synes jeg at jeg begår en større feil (mot mine og dine barn og andre som virkelig trenger pengene) om jeg lar være å rapportere noe som faktisk godt kan være svindel enn om jeg ikke gjør det. Enkel matematikk. Hvis det gjør meg til en kjerring, so be it. Det er for øvrig meget mulig det ikke er lov å gi sykemelding pga mobbing på arbeidsplassen, men det skjer jo like fullt dagsstøtt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:08   #68
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det jeg synes er snålt er at man faktisk går rundt å lurer på om naboen er reelt sykemeldt eller ikke.
Det er kjerringfakter i min bok.
Jeg har såpass tillit til legestanden som sykemelder at jeg tror at de gjør faglige vurderinger som er riktige når de sykemelder en pasient.

Jeg har selv blitt utsatt for slik mistenkeliggjøring av kjerringkollegaer og snusenaboer. Frisk som en fisk var jeg, men å utføre jobben min kunne kostet meg livet. Det var faktisk en så stor krise for meg å få denne beskjeden at jeg var mentalt lammet i ukesvis, og da få den påkjenningen det var å bli mistenkeliggjort av disse kjerringene gjorde belastningen mye større.

Okay, men nå tror jeg kanskje vi snakker om to forskjellige ting.
La oss si at en person er sykemeldt fra jobben sin som baker da. Han kan ikke bake brød og boller mellom kl 08 og 16 på arbeidsplassen sin, men kl 07 hver morgen og til langt utover ettermiddagen og kvelden står han på sitt eget kjøkken og produserer bakverk som han selger til egen fortjeneste.
Det blir noe annet å lure på for oss kjerringer enn hvis du som f.eks er sykepleier/lærer (?) blir sykemeldt og går deg en lang tur i raskt tempo hver dag. Det første er litt snedig og gir bensin på grublebålet for oss smålige kjerringer, det andre kunne det ikke falt meg inn og spekulert over.

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:08   #69
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=rine;3189289]Jeg mener ikke at det er greit å baksnakke naboen sin, men siden jeg vet at trygdesvindel/svart arbeid osv. er et gigantisk problem i Norge, synes jeg at jeg begår en større feil (mot mine og dine barn og andre som virkelig trenger pengene) om jeg lar være å rapportere noe som faktisk godt kan være svindel enn om jeg ikke gjør det. Enkel matematikk. Hvis det gjør meg til en kjerring, so be it. Det er for øvrig meget mulig det ikke er lov å gi sykemelding pga mobbing på arbeidsplassen, men det skjer jo like fullt dagsstøtt.[/quote]
Jeg går ut fra at mobbing på arbeidsplassen i mange tilfeller kan utløse helseplager, som igjen gir en legal sykemeldingskode.

Gammel 07-03-12, 14:09   #70
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det en ny hersketeknikk på FP å kalle de som er uenige i en diskusjon for kjerringer? Har "kjerring" overtatt for flagredame og nek?

Gammel 07-03-12, 14:10   #71
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det en ny hersketeknikk på FP å kalle de som er uenige i en diskusjon for kjerringer? Har "kjerring" overtatt for flagredame og nek?

det er det nye gøy-på-håret.

Gammel 07-03-12, 14:10   #72
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Okay, men nå tror jeg kanskje vi snakker om to forskjellige ting.
La oss si at en person er sykemeldt fra jobben sin som baker da. Han kan ikke bake brød og boller mellom kl 08 og 16 på arbeidsplassen sin, men kl 07 hver morgen og til langt utover ettermiddagen og kvelden står han på sitt eget kjøkken og produserer bakverk som han selger til egen fortjeneste.
Det blir noe annet å lure på for oss kjerringer enn hvis du som f.eks er sykepleier/lærer (?) blir sykemeldt og går deg en lang tur i raskt tempo hver dag. Det første er litt snedig og gir bensin på grublebålet for oss smålige kjerringer, det andre kunne det ikke falt meg inn og spekulert over.

Hva hvis denne bakeren er blitt så allergisk mot nøtter og mandler at han ikke kan stille på jobb i bakeriet, men fint kan bake hjemme uten det han ikke tåler?

Det du skriver her tydeliggjør så veldig kjerringfaktene, det er spekuleringer på høyt plan, spekulering med så mange ukjente faktorer for deg at det burde du holde deg for god til.

Gammel 07-03-12, 14:12   #73
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg er der også selv , utrolig hvor mye man kan slarve om bak ryggen til folk.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:12   #74
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Nei, jeg har alltid brukt kjerring som et begrep på slarvete mennesker, så det er ikke hersketeknikk fra min side.

Gammel 07-03-12, 14:13   #75
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada. Trøst deg med det du.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:15   #76
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Dersom naboen skulle finne på å si rett ut at han/hun har skyldt på vondt i ryggen og sykemeldt seg fra jobben sin en ukes tid, for å ha tid til å male hus og bygge ut verandaen (altså egentlig ingen nevneverdige ryggsmerter, bare behov for noen dager fri) - bør man da melde fra noe sted, eller er også dette noe man skal holde seg for god til å legge seg oppi? :aktuell problemstilling:

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:18   #77
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det du skriver her tydeliggjør så veldig kjerringfaktene, det er spekuleringer på høyt plan, spekulering med så mange ukjente faktorer for deg at det burde du holde deg for god til.

Har du i det hele tatt lest alle grunnene til at mange mener at slike tilfeller bør rapporteres til NAV?

Den nye kjerringligaen i mitt hode er de som er sykmeldt fra kontorjobben sin mens de konstant legger inn FB- statuser om at de har pusset opp badet, bakt skillingsboller, malt huset og vært på Stoltzen, og selvsagt, den obligatoriske "Ikke døm oss som har en usynlig sykdom" statusen som de kopierer fra hverandre omtrent en gang om dagen. Bare sånn i tilfelle vi andre skulle lure på hvorfor de ikke er på jobb av og til.

Gammel 07-03-12, 14:19   #78
Krinoline
Fullverdig medlem

Krinoline er litt kul
Standard

Hva hvis denne bakeren er blitt så allergisk mot nøtter og mandler at han ikke kan stille på jobb i bakeriet, men fint kan bake hjemme uten det han ikke tåler?

Prøv å ikke ta det så veldig bokstavelig da. Men okay, hvis bakeren er hyperallergisk mot nøtter så bør han jo slippe å jobbe med det i dette tiltenkte bakeriet sitt, evt så bør han omskolere seg. Ikke ta imot penger fra staten mens man man går hjemme og gjør nøyaktig samme jobb som på arbeidsplassen sin.

Hilsen kjerringa!

Gammel 07-03-12, 14:22   #79
Krinoline
Fullverdig medlem

Krinoline er litt kul
Standard

Har du i det hele tatt lest alle grunnene til at mange mener at slike tilfeller bør rapporteres til NAV?

Den nye kjerringligaen i mitt hode er de som er sykmeldt fra kontorjobben sin mens de konstant legger inn FB- statuser om at de har pusset opp badet, bakt skillingsboller, malt huset og vært på Stoltzen, og selvsagt, den obligatoriske "Ikke døm oss som har en usynlig sykdom" statusen som de kopierer fra hverandre omtrent en gang om dagen. Bare sånn i tilfelle vi andre skulle lure på hvorfor de ikke er på jobb av og til.

Gammel 07-03-12, 14:23   #80
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Joda, jeg har lest gjennom diskusjonen, om enn ikke så veldig nøye.

Jeg vet bare, både av egen erfaring og gjennom jobben min at bak et velfungerende ytre kan det skjule seg både somatiske og psykiatriske diagnoser som vedkommende kanskje ikke ønsker å dele med noen andre enn legen og NAV, evt arbeidsgiver dersom det er relevant ifht sykemeldingen.
At man ikke virker på et område utelukker ikke alltid at man kan virke på andre områder.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10.